Lichte rode vlekken bij een kind van 3 op buik en rug. Naar de huisartsenpost/dokterswacht ja of nee ?

Bij mijn zoontje van 3 hebben we net rode vlekken geconstateerd op zijn buikje en rug. Het jeukt ook zo nu en dan. Mijn vrouw wil dat ik de huisartsenpost bel om een arts er naar te laten kijken, ik heb zoiets van wacht nog maar even... Wat is wijsheid ?

11 jaar geleden
in: Kinderen
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn het geen waterpokken?

Het beste antwoord

Omdat je schrijft vlekken (en niet bultjes of plekjes) en omdat ze jeuken denk ik aan evt een allergische reactie op iets. Dan gaat het wel een vlekken groter dan een 2 euro munt zeg maar.

In dat geval zou ik zeker over telefonisch overleggen met de huisartsenpost.
Zijn het van die hele kleine plekjes die horen bij kinderziektes kun je het even aanzien maar aan de andere kant: beter overleggen in de avonduren dan een half doorwaakte nacht en om 2 uur alsnog bellen.
11 jaar geleden
SnakeEye
11 jaar geleden
Midden op elke rode vlek verschijnt nu ook een bultje/blaartje. Je kan deze blaartje het beste vergelijken met een brandnetelblaar.

Andere antwoorden (5)

Bij de meeste kinderziektes die gepaard gaan met vlekjes, jeuken ze volgens mij niet. En meestal heeft het kind dan ook andere klachten.

In z'n algemeenheid: moeders weten het meestal het beste. Je hoeft zeker niet met je kind meteen naar de huisartsenpost te rennen (dat mág niet eens zonder afspraak) maar je kunt absoluut bellen voor overleg. Daar zijn ze voor. Een kind van 3 kan niet goed aangeven of en waar het verder nog ergens last van heeft, dus dan is het extra belangrijk om alert te zijn op signalen dat er 'iets' kan zijn.

Hopelijk valt het mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Telefonisch overleggen met de HAP kan altijd! Degene die je aan de lijn krijgt, zal zeker gericht vragen stellen (heeft jullie zoontje koorts e.d.), en zal je dan een advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet natuurlijk niet wat het is maar als je je echt zorgen maakt kan het natuurlijk nooit kwaad om een dokter te raadplegen. die kan vaststellen wat het is en als het erg is kan hij je gelijk doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België ga je gewoon naar de apotheker met je zoontje erbij. Die zien meestal wel of het een kinderziekte is en anders zullen ze je wel naar de dokter doorverwijzen.
In nederland weet ik niet hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat uw zoontje een allergie heeft, of wellicht een lichte vorm van eczeem. Voor zekerheid maar even langs de huisarts.