Zijn vitaminen van optimax aan te raden? Of zijn extra vitaminen nemen overbodig ?(kinderen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen

Het beste antwoord

Of het aan te raden is of overbodig ligt aan het eetpatroon van het kind. Dat kun je hier checken: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx (gegevens invullen). Als je dat elke dag niet haalt zijn vitamines niet overbodig. Kies wel inderdaad iets wat voor kinderen bedoelt is als je het aan kinderen geeft of dat nu weer van Optimax moet zijn is weer een ander verhaal. Een goedkoop Bmerk van de kruidvat mag ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor in wateroplosbare vitaminen die max de ADH volgen niet nee, je moet wel oppassen met niet in water oplosbare vitaminen (bijv A, D E en K).
Utrecht
11 jaar geleden
@krol: iets te kort door de bocht.
Overdosering van bepaalde vitamines kan wél kwaad (zoals de vetoplosbare die Pelle al noemt).

Andere antwoorden (2)

In principe heb je geen extra vitamine nodig, het is alleen handig bij ziekte of een lage weerstand om sneller op te knappen.
Als je gezond eet dan krijg je voldoende vitamine binnen.
Kinderen veel buiten laten spelen is ook erg belangrijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nodig of niet, het levert altijd discussies op. Als een kind normaal, gezond en venwichtig eet, zijn naar de huidige inzichten geen extra vitamines nodig. Ook zijn er wetenschappers die zeggen dat extra vitamines wel degelijk zinvol zijn. Er zijn onderzoeken die zowel het voor- als tegendeel bewijzen van deze stelling. Met de vetoplosbare vitamines moet je voorzichtig zijn omdat het lichaam die kan stapelen, zodat er een teveel kan ontstaan. Maar een "normale "multivitamine voor kinderen kan je niet snel kwaad doen. Het gebruik als supplement van omega 3 vetzuren (visolie capsules) is waarschijnlijk zinvol. V.w.b.t. vitamine C zijn er zowel onderzoeken die het nut ervan bij verkoudheid en griep etc. bewijzen, en je raadt het al, ook zijn er onderzoeken die geen effect laten zien van het gebruik van extra vit. C. Dat geldt ook voor onderzoek naar bijvoorbeeld Echinacea. Doe wat je hart je ingeeft en houd de dosis normaal als aanbevolen. Over 10 jaar is het nut van supplementen misschien wel aangetoond.