Is het wettelijk verboden om seksuele betrekkingen te hebben met familieleden (zoals bijvoorbeeld halfbroer/halfzus) ? En zo ja, waarom ?

Ik hoorde onlangs over een jongen en een meisje die dezelfde vader hadden maar een verschillende moeder en die heel verliefd waren op elkaar. De jongen had het er ontzettend moeilijk mee, had ook al aan zelfmoord gedacht en zo. Nu vroeg ik me af of het wettelijk verboden is om seksuele betrekkingen te hebben in zulke situatie. Er is uiteindelijk toch maar een extreem kleine kans dat de kinderen van zulk een echtpaar genetische problemen zouden hebben? Hoeveel meer risico is er op een probleem met de kinderen als men dat vergelijkt met om het even welk gezondheidsprobleem waarmee kinderen kunnen te maken hebben?

Toegevoegd na 1 minuut:
De jongen had het er heel moeilijk mee omdat hij ervan uitging dat het niet mocht van zijn familie of van de samenleving. Ik heb toen niet echt begrepen of dat nu al of niet wettelijk verboden was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
41.8K

Het beste antwoord

Wettelijk is het niet verboden sexuele betrekkingen te hebben tussen halfbroer/halfzus.
Een huwelijk tussen halfbroer/halfzus is echter wel wettelijk verboden.
Zij kunnen geheel vrij 'n relatie aan gaan, samenwonen en kinderen krijgen. Procentueel zou het mogelijk zijn dat kinderen die hieruit voortkomen iets meer genetische risico's kúnnen hebben maar dat hebben toekomstige kinderen van niet bloedverwante ouders ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat is niet verboden. Trouwen wel, maar een relatie niet.
De kans op genetische problemen bij eventuele kinderen is overigens wel beduidend groter dan bij een willekeurig ander stel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18+ dan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwen wel maar een relatie niet?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh na 4x lezen snap ik het, sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niet hoor, zondagochtend....
In Nederland is het niet verboden, er is geen strafrecht wet waarin relaties tussen halfbroer/halfzus worden genoemd. Dit is wel zo in veel andere landen, zoals Duitsland.

De "inceststrafwet" in Nederland (SR artikel 249) behandelt alleen een pleeg/stief/ouder met hun kind, pleegkind, stiefkind, of iemand die seksueel misbruik maakt van een minderjarige of in bepaalde gevallen zelfs meerderjarige waarvoor hij zorg of verantwoording heeft.

Kort gezegd: als iemand die het gezag over iemand heeft en dat gezag gebruikt om zijn pupil tot seks over te halen of te dwingen, dan is dat strafbaar.

Voor een huwelijk is wel toestemming van de overheid nodig, ivm het grote risico op genetische problemen als ze kinderen krijgen.

Hoewel dus in Nederland niet wettelijk verboden zullen ze misschien wel wel last hebben van afkeuring van hun omgeving.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier is de tekst van deze strafwet:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/249.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de Nederlandse wetgeving betreffende misbruik gaan uit van dwang. Als de oudere broer een bepaald overwicht heeft op de jongere, wordt dat gezien als dat de jongere geen vrije keus maakt. Een minderjarige, of bijvoorbeeld geestelijk gehandicapte, wordt gezien als makkelijk beïnvloedbaar, en dus wordt er in zo'n geval ook uitgegaan dat een dergelijk slachtoffer niet uit vrije wil handelt, maar omdat hij beinvloed of gedwongen is. Je gebruikt het woord misbruik. Dit woord geeft al aan dat de oudere broer de jongere tegen zijn zin gebruikt.
Ze kunnen gewoon gaan samenwonen maar ik zou geen kinderen 'nemen/krijgen'. Adopteer dan een kind of neem een pleegkind als ze dat willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind ik ook!