hoeveel groeihormonen worden er aangemaakt in de pubertijd per dag?

Hoeveel groeihormonen (GH) worden er ongeveer aangemaakt in de pubertijd per dag bij een jongen? Graag in mg of IU (units) Met Pubertijd bedoel ik dus dat diegene tussen de 12-14 jaar, per jaar 10-20cm groeit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.4K

Het beste antwoord

Groeihormonen worden niet constant aangemaakt ,maar in 'pieken' verdeeld over de dag, vooral na lichaamsbeweging en in de eerste fase van de slaap. Daarom zijn bewegen en groeien ook belangrijk voor kinderen en pubers.
De hoeveelheid verschilt per persoon en is afhankelijk van je aanleg, voeding, activiteit en invloeden van buitenaf.

Wie te weinig groeihormoon produceert voor zijn potentieel zal klein blijven, wie teveel krijgt zal te groot worden - met name de extremiteiten als voeten, vingers, neus, oren, armen benen (in de ergste vorm noemen we dit acromegalie). Beiden kunnen in extreme gevallen behandeld worden met hormonen.

De exacte of gemiddelde IU zou je aan een arts moeten navragen, want dat is zo op internet neit te vinden, maar feitelijk is dat ook niet zo interessant. Feit is dat als je groei altijd normaal verlopen is, het duidelijk voldoende is, en als er een duidelijk probleem is, is dat ook alleen op het oog (en de groeicurve) vast te stellen, en is er nader onderzoek nodig.

Bodybuilders die (niet legaal, uiteraard) groeihormonen slikken gebruiken dagelijks 3-4 IU gedurende enkele maanden. Ik kan helaas niet vinden of dit in de buurt komt van wat een kind met groeistoornissen zou moeten nemen of in de buurt komt van de normale productie of beduidend minder is, want de groei van een volwassene komt natuurlijk niet overeen met die van een kind.

Toegevoegd na 12 minuten:
In de PDF uit de derde link komt het staatje met gemiddelde IGF-1 productie bij mannen en vrouwen. Bij jonge mannen van 20 dus gemiddeld 50 uG per liter. (Heel wat meer dus dan bij de bodybuilders die ik eerder heb gevonden, en voor volwassenen die eigenlijk al 'uitgegroeid' zijn. Voor pubers en kinderen zal het dus nog vele malen meer zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
(Verdorie met alle storingen toch nog een fout er in geslopen ; 50 in de laatste alinea moet natuurlijk zijn 250).