Groeit afplatting van de schedel bij een baby altijd weer normaal of is een redressiehelm echt nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
2.6K

Het beste antwoord

Afplatting van de schedel komt meestal niet meer vanzelf in orde.
In eerste instantie is het altijd best om je kindje te stimuleren naar de andere zijde dan hun voorkeurshouding. Osteopathie of fysio kan zeker ook een uitkomst bieden. Wanneer dit niet helpt is een schedelhelmpje aan te raden. Het lijkt erg om je kindje zo te zien, maar soms is het nodig.

Zo'n helmpje gaat ruimte geven aan de afgeplatte zijde van de schedel en gaat lichtjes druk geven aan de bolle zijde van de schedel zodanig dat de schedel mooi rond groeit. Het is belangrijk van daar mee te beginnen voordat de fontanel dicht gegroeid zijn. Meestal start men tussen 4 en 6 maanden en loopt de therapie tot 12 - 18 maand.

Hier is een blog van een mama die, met foto's erbij, beschrijft hoe dat gegaan is bij haar dochtertje. Zij noemt dat hun 'Helmavontuur' :)

http://www.babybytes.nl/vip-blog/puck/1264539726
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt van de mate van afplatting af. Het komt vaak (grotendeels) weer goed, maar in sommige gevallen blijf je het echt zien.
Vaak helpt het al als je naar een kinderfysiotherapeut gaat. Die kan je helpen om ervoor te zorgen dat je baby van zijn/haar voorkeurshouding afkomt en oefeningen geven waarbij de schedel zich weer mooier vormt.
Vergoeding voor een helmpje krijg je pas vanaf een bepaalde vervorming. Het CB en de fysiotherapeut kunnen je daarbij adviseren.
12 jaar geleden
afplatting blijf je altijd zien alleen omdat er meer haar op komt valt het minder op mijn zoontje heeft dit ook.
Helmpje hebben wij nooit gedaan, vonden we onzin, gewoon zorgen dat je het hoofdje blijf draaien en als het alijd de zelfde kant op blijf liggen bedje aan andere kant van de kamer zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schedel echt is afgeplat komt dat niet meer vanzelf goed,het kan door de groei van de schedel wel wat minder opvallen maar het trekt niet vanzelf weg.
Een helm kan dan uitkomst bieden,beter is om een en ander te voorkomen en het kindje van het begin af aan in wisselhouding te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is ook zo maar je kun ook een opgerolde handdoek tegen de rug en buik van de babij leggen.Zodat hij/zij niet door kan rollen.
Dit kun je het beste bespreken met een kinder fysiotherapeut. Zij kunnen een meting verrichten om te zien of een helm nodig is. Ook geven ze je tips en oefeningen wat de houding aangaat. Zo is het goed om de baby regelmatig even op de buik te leggen, omdat dat de schedeldruk verminderd. Een osteopaat kan voelen of de voorkeurshouding misschien komt door een spier of wervel die vastzit, waardoor de baby niet anders KAN dan een bepaalde houding aannemen. Onze zoon hoefde geen helm, en de scheefstand is bijna volledig bijgetrokken.