De partner van een vriendin van me heeft gordelroos. Kan die vriendin wel bij mij op kraamvisite komen? Mijn baby is nu 4 weken oud...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gordelroos kan besmettelijk zijn. Het virus kan worden overgedragen via het vocht van de gevormde blaasjes. Je spreekt over "de partner van een vriendin". Die partner kan wellicht beter niet komen, maar die vriendin kan geen kwaad. Zie ook http://www.gordelroos.nl/gordelroosfeiten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd met het boefje :)

Het beste antwoord

Het is eigenlijk niet voldoende om na te gaan of je vriendin op het ogenblik van het bezoek geen blaasjes heeft. Indien ze die tot nu toe niet heeft gehad, is zij waarschijnlijk geen groot risico, ook al zou ze drager zijn van het virus. Handen en gelaat wassen met ontsmettende zeep net voor het bezoek zou dan volstaan. Je zou echter ook moeten nagaan of haar vriend de laatste week geen actieve fase heeft gehad. Als je het bezoek regelt nadat hij een week geen pijn, uitslag of blaasjes heeft gehad, kan je vriendin het virus ook niet indirect binnen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jawel hoor. Maar wees gewoon extra voorzichtig. Geen zoenen, handen geven en direct wassen, niet te dicht bij de baby komen. Het lijkt overdreven en zij heeft niks, maar met zo'n kwetsbaar kleintje kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Kennis van kennis heeft baby verloren omdat iemand met een koortslip het kindje had geknuffeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de minnen niet hoor, van mij een +.
Vreselijk zeg, dat die baby nu dood is.
Die voorzorgingsmaatregelen lijken misschien overdreven, tot het te laat is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, die minnen zijn zo gemakkelijk te geven, anoniem achter je pc. Minpuntje van deze site. Maar als het mijn pasgeboren kindje was, zou ik handelen zoals ik hier beschreef.
Gordelroos kan besmettelijk zijn. Vooral als de blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus worden overgebracht via het vocht van de blaasjes. Zolang de gordelroos gelokaliseerd blijft is de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen zeer gering.

Gordelroos kan zeer gevaarlijk zijn voor zuigelingen. Ook kunnen er ooginfecties door ontstaan.

Je vriendin heeft zelf geen gordelroos, kan eventueel wel besmet zijn. Omdat de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen erg klein is, lijkt me de kans zeer klein dat je kindje gevaar loopt.

Neem vooral nogmaals contact op met je vriendin, en vraag haar of ze echt geen blaasjes op de huid heeft.
Het vocht uit de blaasjes zijn immers het besmettelijkst.
Is dit niet het geval, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gordelroos is een overblijfsel van de waterpokken. Dat virus gaat onder in de rug in een zenuw zitten en kan op later leeftijd gordelroos veroorzaken. Goed antwoord trouwens
plus
Ik zou voor alle zekerheid wachten tot het over is bij de partner. Een baby is zeer kwetsbaar en je zal je voor je hoofd slaan als de kleine toch iets oppikt daarvan, want gordelroos is zeer besmetelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gordelroos is het varicela zoster virus oftewel het virus dat waterpokken veroorzaakt.
Ik zeg: neem geen risico en laat ze een weekje later komen. Zal ze vast begrijpen (zo niet dan is dat haar ding ;-))!

Gefeliciteerd met de kleine trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik heb je vraag verkeerd gelezen. Als je vriendin zelf geen gordelroos heeft en de waterpokken heeft gehad, kan ze gewoon langskomen. Gordelroos is nl niet besmettelijk voor mensen die de waterpokken hebben gehad.
Ik zal geen risico's nemen, gewoon afwachten tot de gordelroos over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch geen ramp om je vriendin wat later op kraamvisite te laten komen? Ik zou geen enkel risico willen lopen met mijn kindje. In de school waar ik vroeger werkte, heeft ooit een hele kleuterklas de waterpokken gekregen omdat de partner van de juf gordelroos had. Voor die kleuters was dat niet zo erg, maar voor jouw babietje zou het wel erg kunnen zijn.
Stel het bezoek gewoon even uit, tot de partner van je vriendin genezen is.