slaapwandelend kind??

onze zoon komt elke nacht huilend en verdwaasd bij ons hij weet hier zelf helmaal niks van.kan zo zijn dat hij in 10 min.wel drie keer huilend naast ons bed staat en je komt er bij hem niet in hij is echt helemaal afwezig.kent iemand dit probleem of is er een oplossing voor?hoorde eens wat over een suikerklontje maar weet het fijne er niet van,hoor graag uw suggesties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
2.4K

Het beste antwoord

Ik heb als kind heel veel geslaapwandeld. De tactiek van mijn ouder broers en zussen en ouders was dat ze me gewoon "commandeerde" dat ik terug naar mijn bed moest gaan. Ze maakte me in ieder geval nooit wakker. Dat zal wel geholpen hebben, want ik kon me er eigenlijk nooit iets van herinneren en het is vanzelf over gegaan.

Ik liep ook door het huis heen, zette bijvoorbeeld de tv aan, en ik ben ook wel eens midden in de nacht in de keuken gevonden terwijl ik rondjes liep. Ook praatte ik gewoon terug, al was dat meestal onsamenhangende wartaal. Maar als er duidelijk gezegd werd: "Ga terug naar je bed, hup!" deed ik dat, en dan sliep ik gewoon verder. Verder sliep ik ook wel eens met mijn ogen open, wat volgens mijn zus die bij me op de kamer sliep, dood eng was om te zien!

Toegevoegd na 1 minuut:
..natuurlijk wel controleren of je kind echt weer in bed gaat liggen en verder slaapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar dit lijkt op nachtangst.

Mensen die aan nachtangst lijden worden plotseling wakker met een paniekerige schreeuw en maken dan een verwarde indruk. De aanvallen treden meestal in de eerste helft van de nacht, tijdens de diepe slaap, op en kinderen (3%) lijden er vaker aan dan volwassenen (1%). Meestal hebben kinderen er vanaf hun derde tot aan hun vijfde last van. Daarnaast komt het vaker bij jongentjes voor dan bij meisjes.

Nachtangst is herkenbaar aan de kenmerkende symptomen:

•Paniekerig schreeuwen, gevolgd door kreunen, mompelen of gapen
•Zeer snelle hartslag (soms wel 160-170 slagen per minuut)
•Totaal onbereikbaar
•Niet makkelijk te troosten
•Snelle ademhaling
•Verwardheid
•Extreem opgewonden
•Plotseling wakker
•Verhoogde bloeddruk
•Activeren van de vecht- of vluchtreactie
•Gewelddadige aanval van ongeveer 5-20 minuten
•Ogen zijn wijdopen of dicht
•Kan gepaard gaan met slaapwandelen
•Agressief reageren
•Vage of geen herinnering de volgende ochtend
•Hevig zweten

Meer lezen: http://www.slaapklachten.nl/nachtangst#ixzz1AoPwnC5V

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij nachtangst wordt geadviseerd het kind niet te wekken. Het is veel waarschijnlijker dat het kind weer rustig gaat slapen als het niet wakker wordt gemaakt. Als hij getroost wordt, zal hij wellicht in deze vreemde slaapfase blijven hangen, net uit de diepe slaap maar niet helemaal wakker. Hij zal niet verder kunnen gaan naar een nieuwe fase van diepe slaap. Laat het kind gewoon weer verder slapen; dat zal zijn nachtrust echt ten goede komen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Let op: het is voor de benadering van je kind belangrijk het verschil te zien tussen nachtmerrie en nachtangst. Zie de laatste link bij "bronnen" om het verschil te bepalen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, 1e link...

Toegevoegd na 8 minuten:
Grapjas die computer.... het moet zijn de link van de opvoedingswinkel. Zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suggestie: huisarts raadplegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms is het mogelijk om ondanks de slaapwandeltrans een gesprekje te beginnen. Mogelijk lukt dat en kun je vragen of hij iets ziet, hoort of droomt. Als dat boven water komt dan kun je misschien iets oplossen. In zijn slaap weet hij jullie ook in huis te vinden dus een diepe slaap is het dan niet. Mogelijk wordt hij zelf wakker als hij niet meteen in bed wordt teruggelegd en kan hij misschien vertellen wat er bij hem gbeurt. Mogelijk heeft hij nare dromen of ziet, voelt of hoort iets.
Veel wijsheid gewenst.