Hoe komt de aarde van de warmte energie af die komt door absorptie van zonlicht en infraroodstraalin?

De hoeveelheid energie blijft altijd gelijk, waar blijft de aarde dan met de warmte energie die ontstaat van bv absorptie van zonlicht.
Als er niks zou gebeuren dan zou de aarde toch super warm worden.

een jaar geleden
in: Natuur
Thecis
een jaar geleden
Overdag opgenomen energie straalt de aarde 's nachts weer af.
Of anders gezegd, het daggedeelte warmt op, het nachtgedeelte straalt af.

Antwoorden (2)

De zon geeft een bepaalde hoeveelheid energie aan de aarde. De aarde gebruikt die energie op verschillende manieren.
Een heel bekende is de fotosynthese waarbij zonlicht wordt gebruikt om bepaalde endotherme reacties te laten verlopen, oftewel reacties die niet uit zichzelf verlopen, maar daar energie voor nodig hebben. Deze energie wordt dan dus niet meer gebruikt om iets op te waren, maar wel om energie op te slaan.

Overdag warmt de aarde op. 's Nachts koelt de aarde weer af. Oftewel, opgevangen energie wordt ook weer afgestraald. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat het koudste moment in de ochtend is (en niet in de avond). De aarde heeft dan de hele nacht gehad om af te koelen.
een jaar geleden
Gang
Door de relatie met de temperatuur is er een dagelijkse en jaarlijkse gang in de aardse straling en omdat het aardoppervlak sterk varieert, wisselt ook de uitstraling sterk van plaats tot plaats en neemt af op hogere breedten. De stralingsbalans van in- en uitgaande straling moet gemiddeld genomen neutraal zijn, anders warmt de aarde op of koelt af.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Maar de aarde koelt ook af.... dus de balans is ook niet neutraal.