Is Al Gore geloofwaardig?

Ha, die Lezers;

Al Gore heeft van de week toegegeven dat hij er inmiddels van overtuigd is dat CO2 niet de (hoofd-)oorzaak is van de vermeende opwarming van het kilmaat op aarde. Daarmee staat de hele theorie dat menselijk handelen het klimaat laat veranderen behoorlijk op losse schroeven. Is er iemand die Gore nu nog geloofwaardig vindt? Ik zelf heb die hele CO2-hype sowieso nooit geslikt.

Hier het artikel:

http://www.infowars.com/al-gore-admits-co2-does-not-cause-majority-of-global-warming/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Nee hij is niet geloofwaardig, omdat hij een zéér groot en zéér belangrijk deel wat meewerkt aan de klimaatverandering achterwege laat: de bio-industrie. CH4 (methaangas) is velen malen schadelijker voor het milieu, en heeft meer invloed op het klimaat dan CO2. CH4 is wat door o.a. koeien wordt uitgeruft.

Hij is niet geloofwaardig, omdat hij de economische belangen van de bio-industrie boven de 'waarheid vertellen' zet. Als je dan al komt met verhalen met de klimaatverandering, wees dan eerlijk en zorg ervoor dat je informatie klopt en geheel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... En een staande ovatie;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat letterlijk in het artikel uit de vraagstelling dat Al Gore nu roet en methaan als belangrijkste boosdoeners ziet. Overigens, dat artikel staat vol uit zijn context gerukte uitspraken. Je zou iedere heilige als de duivel kunnen laten spreken met de juiste knip en plak werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus die preek van je over de CO2 uitstoot was toch complete onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vanwaar die -1?
Er wordt een vraag gesteld: Is Al Gore geloofwaardig?
Ik zeg nee, en waarom niet. Ik zeg helemaal niets over wat hij nu zegt/denkt. En ja hij ziet het NU als belangrijkste boosdoeners. Nu andere landen ook met die informatie komen. Maar hij is niet geloofwaardig omdat hij in eerste instantie toch óf goed werd betaald om erover te zwijgen óf zijn onderzoekjes niet goed heeft gedaan waardoor hij er niets over wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze koeien en varkens vervuilen meer dan ons verkeer!!!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless: Nee... Ik weet niet waarom ik er moeite voor doen om jou dingen uit te leggen terwijl je al klaar staat met je mening. PER SALDO is methaan en roet een belangrijkere oorzaak. Maar omdat er veel meer CO2 wordt uitgestoot dan roet of methaan is CO2 tegenwoordige in absolute zin de grootste boosdoener. Om de meeste zoden aan de dijk te zetten moet je in die hoek kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zeker niet geloofwaardig, en Inconvenient Truth was één grote propagandastunt. Wel netjes dat hij er zelf nu ook genuanceerder over denkt, maar ik ga me dan meteen lopen afvragen welke strategie dáár nu weer achter zit. Niet geloofwaardig dus.

Andere antwoorden (5)

als iemand van mening verandert, en daar eerlijk voor uitkomt, tast dat naar mijn idee z'n geloofwaardigheid niet aan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij gelooft dat de zeespiegel door het smeltende ijs meer dan 230 meter kan stijgen en de prachtige plaats Vaals onder water kan zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, 't was iets van 70 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Vaalserberg is 322 meter boven NAP... Maar als de zeespiegel met 70 meter stijgt dan kom ik toch nog aan zee te wonen...
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn antwoord is in z'n algemeenheid bedoeld.
beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als al 't ijs op beide polen geheel smelt. Maar dat zal niet zo snel gebeuren (hoop ik), mede omdat 't gebruik van alternatieve energiebronnen nu in een stroomversnelling gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm.... Dus dan moet ik nog steeds naar Eindhoven toe voor een strandwandeling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als we de Haarlemmermeer dan goed omdijken dan hebben we ook dat probleem met geluidsoverlast van Schiphol niet meer;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
hansv, hij zal het toendertijd best wel goed hebben onderbouwd, maar misschien zijn er nieuwe feiten aan het licht gekomen?
de wetenschap staat niet stil.
het is alleen maar toe te juichen als iemand zo eerlijk is z'n fouten toe te geven toch?
Wanneer je dezelfde oogkleppen op zet als Al Gore heeft dan is hij naar mijn mening geloofwaardig...

Maar wanneer ik die man met mijn nuchtere blik probeer te volgen in zijn beweringen. Val ik al heel snel in slaap, omdat het werkelijk helemaal nergens over gaat. Volgens hem komen zelfs Vaals onder water te staan. Probleem is dan dat er nooit zoveel ijs is om de zeespiegel met meer dan 230 meter te laten stijgen. Dus die man spoort in mijn visie van geen meter. En is om die reden dus ongeloofwaardig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat jij het niet gelooft maakt het niet onwaar. Overigens, je fact checking is een beetje mis. De Vaalserberg is 322 meter hoog. Maar de zee hoeft niet zo hoog te stijgen om catastrofale problemen met onze beschaving te veroorzaken. Enkele meters is al genoeg om half Nederland onder te laten lopen.
Natuurlijk heeft de mens invloed op alles op aarde.
Maar in dit geval denk ik een mede invloed.
Waarschijnlijk is onze zon de grootste boosdoener.
De co2 is altijd al een onderdeel geweest van de aarde, alleen was er veel van opgeslagen in natuurlijke grondstoffen.
Op onze aarde heeft alles invloed op alles.
En daar hebben we nog steeds te weinig inzicht in.

Toegevoegd na 4 minuten:
ja en of Al Gore geloofwaardig is, waarschijnlijk was hij alleen maar de bekende man die het verhaaltje mocht voorlezen en is hij nu de man die zijn eigen mening geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Infowars is een website die gerund wordt door een rechts, conservatief radio talkshow host (van het soort dat Geert Wilders graag op de koffie zou willen hebben). Die doen er alles aan om dit soort zaken in diskrediet te brengen.

In dezelfde artikel staat dat roet en methaan een belangrijkere bron van het broeikaseffect zijn. Dit is ook zo. Roet en methaan zijn veel ondoorzichtiger voor infrarood dan CO2 en zijn daarmee per saldo belangrijkere oorzaken van het broeikaseffect. Echter, er wordt veel meer CO2 uitgestoot dan roet en methaan waardoor CO2 nu het belangrijkste oorzaak voor door de mens veroorzaakte opwarming is.

Wanneer Al Gore zegt dat tot voor kort CO2 niet de hoofdoorzaak is geweest voor global warming, dan is dat waar en reflecteert de toenemende wetenschappelijke kennis. De uitspraken van infowars zijn op zijn minst uit zijn context gerukt en berusten voornamelijk op het feit dat de meeste mensen niet weten hoe het wetenschappelijk proces werkt.

Dus, ja, Al Gore is nog geloofwaardig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn om bevestigd te zien dat ik dan tot rewchts behoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, fijn voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het moeilijk om een goed oordeel te vormen als je geredigeerde lappen tekst lezen. Al Gore is nu eenmaal mikpunt voor rechts conservatief Amerika die in hem de hang naar grote federale inmenging ziet (iets wat de conservatieve hoek met hand en tand bevechten). Die willen hem maar al te graag belachelijk maken door de soort artikels die jij in je toevoeging hebt geplaatst. Hij is ook maar een mens en de gezegde luidt: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald." De boodschap van verandering van ons mondiaal gedrag blijft echter gelden. Of Gore het nou zegt of iemand anders...
Voor mij niet.Maar wie ben ik.