Hoe vermeerdert thalicturm zich?

Ik vraag dit omdat wij in de buurt van onze woning de nogal bijzondere soort en kleur opeens overal zien opduiken in perken maar de plant geen zaaddozen lijkt te vormen

een jaar geleden
in: Natuur
1K
Antoni
een jaar geleden
@mans, misschien heb je iets aan de informatie op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruit_(geslacht). De naam is overigens 'Thalictrum', niet 'Thalicturm'.
Antoni
een jaar geleden
@mans, daar https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruit_(geslacht) vind je over de voortplanting: 'De bloemen zijn meestal tweeslachtig, soms eenslachtig; in het laatste geval kunnen de twee geslachten samen op één plant voorkomen (eenhuizig) of op aparte planten (tweehuizig). De bloemen zijn radiaal symmetrisch, met een zeer eenvoudig bloemdek, zonder kelkblaadjes en slechts vier tot tien kroonblaadjes. Die zijn 1 tot 18 mm lang, lancet- spatel- of niervormig, wit, groenachtig geel of paars gekleurd, en vallen snel af. Er zijn geen honingklieren. De bloem bezit tot 30 opvallende gekleurde vruchtbare meeldraden, draad- of knotsvormig, langer dan de kroonblaadjes. Er zijn tot 50 vrije vruchtbeginsels met elk een zaadknop en (meestal) een stijl. Na de bloei vormt zich een hoofdje van gesteelde of ongesteelde, ei-, halve maan-, schijfvormige of omgekeerd eironde nootjes, al dan niet geribd, eindigend in een tot 4 mm lang recht of gekruld snaveltje.'

Antwoorden (1)

De kroonblaadjes van de ranonkelsoort Thalictrum (de Nederlandse naam ervoor is Ruit) vallen snel af. De sierlijke, pluizige meeldraden blijven staan. Die fungeren als 'visueel aantrekkelijke insectenlokker'. Vlinders en bijen worden erdoor gelokt. Op die manier zaaien ze gemakkelijk uit.
een jaar geleden