Welke soorten mist bestaan er?

Soms lijkt de ene keer mist dichter dan de andere keer. Is er 1 soort mist of zijn er wellicht verschillende soorten mist? Welke soorten mist bestaan er?

2 jaar geleden
in: Natuur
1.2K

Antwoorden (4)

In de meteorologie wordt mist als volgt begrensd en verder onderverdeeld:
• Zeer dichte mist: zicht minder dan 50 meter
• Dichte mist: zicht minder dan 200 meter
• Mist: zicht minder dan 1000 meter
• Nevel: zicht meer dan 1000 meter

De benamingen die in de meteorologie aan mist worden gegeven verraden de omstandigheden waaronder de mist ontstaat.

Grondmist of laaghangende mist is mist beneden ooghoogte. Deze ontstaat doordat de temperatuur aan de grond lager is dan op ooghoogte waardoor er hier sneller mist ontstaat.

Een mistbank, mistsliert of mistflarden is recent ontstane mist die door een zwakke wind van plaats verandert en hierdoor geen geheel vormt. Het zicht in een gebied met mistbanken is daarom zeer variabel. Dit kan verraderlijk zijn voor het verkeer, daar het onmogelijk is om te voorspellen waar deze mistbanken kunnen opduiken. In Noord- en Oost-Nederland worden ze ook weleens witte wieven genoemd.

Stralingsmist is mist die zich vormt boven het aardoppervlak door uitstraling bij helder weer, waarbij na zonsondergang het aardoppervlak afkoelt. De mist vormt zich dan als er ook nog weinig tot geen wind is om de koude luchtlaag boven de grond te mengen met hogere, warmere lagen en de lucht zoveel waterdamp bevat dat het dauwpunt wordt overschreden.

Zie verder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mist#Classificatie
SimonV
2 jaar geleden
Volgens wikipedia: Grondmist, mistbanken, stralingsmist, advectieve mist, zeemist, regenmist, bevroren mist, ijsmist en Industriële mist.
Zelf zou ik daar ook nog smog aan toe willen voegen.
Er zijn verschillende soorten mist, zoals stralingsmist, advectieve mist en ijsmist.

Stralingsmist ontstaat doordat bij helder weer het aardoppervlak snel afkoelt. Als er weinig wind staat om de koude luchtlaag aan het aardoppervlak te mengen, dan raakt deze laag verzadigd en ontstaat mist. Koude lucht is zwaar en kan boven bijvoorbeeld een hellend weiland richting de sloot stromen. Hier mengt het zich met vochtige lucht boven de sloot en door mening ontstaat slootmist. De plaatselijke mist breidt zich meestal snel uit, zodat de voor het verkeer zo verraderlijke mistbanken ontstaan. Bij mistbanken zijn de zichtverschillen op korte afstand groot.

Mist kan ook op een andere plaats zijn ontstaan en met een zwakke wind op de waarneemplaats terecht komen. We noemen dit ook wel advectieve mist. Een vervelend voorbeeld ervaren we soms op een mooie zonnige stranddag, als zeemist met een zeewindje naar de kust wordt getransporteerd. Van het 1 op het andere moment is de zon weg en kan de temperatuur wel 10 graden dalen. Daar lig je dan in je zwemkleding ….

Mist bestaat uit heel fijne waterdruppeltjes. Deze kunnen in een winterse setting onderkoeld zijn (de temperatuur van het druppeltje ligt onder het vriespunt). Deze bevroren mist (of ijsmist)zorgt in elk geval voor rijpaanslag op elk willekeurig object. Als er een ijskristalletje ontstaat, dan kan het daarna ineens snel gaan. De zwevende ijskristalletjes kunnen groeien ten koste van de onderkoelde druppeltjes. Uiteindelijk zal deze ijsmist gaan uitsneeuwen. Het zicht kan dan heel snel van “bijna 0” oplopen tot “je kijkt de wereld uit”. Vaak is het dan ook meteen zonnig en is de lucht staalblauw.
2 jaar geleden
Er zijn vele soorten mist, maar de drie meest voorkomende zijn stralingsmist, verdampingsmist, en mist door landwind.