De oorzaak hiervan is dat bij een vulkaanuitbarsting een grote hoeveelheid vloeibare lava over zijn hellingen stroomt. In deze lava zitten veel voedingsstoffen die een positief effect hebben op het groeien van planten, onder andere vanwege het hoge siliciumgehalte. Ook de as die neerdaalt na een uitbarsting in de omgeving bevat voedingsstoffen die een uiterst positieve werking hebben op de kwaliteit van de bodem.
2 jaar geleden
Vulkanische grond bevat zowel vulkanische lava als vulkanische as. Beide zijn rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals ijzer, calcium, magnesium, natrium, kalium, fosfor, zwavel, silicium en vele andere sporenelementen. Dit is een rijke combinatie die de plantengroei kan stimuleren
Het is wel zo dat lava enige tijd nodig heeft (van 1.000 tot 100.000 jaar) om vruchtbaar te worden, terwijl vulkanische as al vrij snel vruchtbaarheid geeft, vaak al na een jaar.
SimonV