Blijft gras in de natuur altijd leven, zoals een constante cyclus zonder onderhoud?

Een gazon in de achtertuin heeft niet het eeuwige leven. Ik vraag me af hoe dit in de natuur gebeurt op grote grasvelden en dijken etc. Heeft dit onderhoud nodig van de mens?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Het beste antwoord

Wanneer je niet gaat maaien, zal je zien dat je gras langer wordt en dat er sprieten met pluimen uitkomen. Hier zit zaad in. Zo blijft het gras leven.
Toegevoegd op 08 november 2021 10:06: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Lucasderidder
2 jaar geleden
Stel dat je een groot grasveld blijft maaien, zal dit dan uiteindelijk doodgaan? Of verspreid gras zich zo snel dat het uiteindelijk zichzelf blijft vernieuwen (of moeten mensen hier steeds zaad bijstrooien)?
SimonV
2 jaar geleden
Nee. Grasplanten kunnen zeer veel spruiten vormen. Wanneer het gras afgevreten of afgemaaid wordt, maakt de plant weer nieuwe spruiten. Hierdoor wordt bijvoorbeeld in een gazon of een weiland een dichte zode gevormd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spruit_(gras)

Andere antwoorden (1)

Van nature zal grasland langzaam dichtgroeien tot bos; behalve als er grazers (zoals koeien of schapen) zijn die bosvorming tegengaan.