Ja, daar kun je tot op zekere hoogte iets van merken. Je kunt water qua licht verdelen in verschillende zones:

Epipelagische of fotische zone
Vanaf het wateroppervlak (zeeniveau) tot 200 m diepte
Dit is de ondiepe zone waar genoeg zonlicht doordringt voor fotosynthese.

Mesopelagische zone (de schemerzone)
Van 200 m tot 1.000 m diepte
Hoewel hier nog wel licht doordringt, is dit onvoldoende voor fotosynthese.

Bathyale of bathypelagische zone
Van 1.000 m tot ongeveer 4.000 m diepte
Op deze diepte is de oceaan vrijwel helemaal donker

Abyssale of abyssopelagische zone
Van 4.000 m tot 6.000 m diepte. Dit betekent normaal gesproken tot de oceaanbodem
In deze zone komt geen licht door.

Hadale of hadopelagische zone
Al het water onder 6.000 m diepte, voornamelijk in oceanische troggen
Over deze zone is zeer weinig bekend.

Als je onder de schemerzone (1.000 m diepte) zit, zul je niet meer merken of het dag of nacht is.
SimonV