Wat zijn deze vlekken op deze boom?

Er staat een boom bij mij in de week met deze vlekken er op.

Wat zijn deze vlekken?
Wijk*

Picture for question
3 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (2)

Het is een schimmel. Hoef je niets aan te doen. Kan geen kwaad. Is dat de zuid-west kant van de boom? Daar komt de meeste neerslag tegenaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat zijn korstmossen.
Korstmossen op bomen zijn een goede graadmeter voor stikstof afkomstig uit landbouw, autoverkeer en industrie.
Toegevoegd op 22 december 2020 12:05: bron
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
TomVanA
3 jaar geleden
Deze boom staat op naast een fietspad. De dichtstbijzijnde weg is dik 20 a 30 meter verderop. En daar tussen staan nog grote gebouwen. De enige optie waarbij de stikstof van kan komen is bromfietsen. Maar die rijden daar niet zoveel.
TomVanA
3 jaar geleden
Correctie. Ik liep er net nog. Eerder 70 tot 100 meter, haha.