Waarom kleuren gletsjermeren turkoois tot groen?

Heel zuiver water is echt blauw. Je ziet dat in de Scandinavische meren. Als je bij een gletsjer door de gang loopt schijnt het licht blauw door het ijs. Als je in Zweden een halve meter in de lossen sneeuw stapt is het ook lictblauw. Vreemd is, dat de gletsjermeren een heel ander kleur blauw hebben tot zelfs donker groen (en dat is echt geen alg in al die kou).
Waar komt die kleur vandaan?
Sorry voor de tikfouten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
6.1K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de sedimenten. Glaciale meren worden gevormd door gesmolten gletsjers. Terwijl de gletsjer beweegt, erodeert het land, waardoor een gat of ruimte ontstaat. De gletsjer smelt dan en vult het gat om een ​​meer te vormen. De eroderende werking van de gletsjer verpulvert de mineralen op de rots waarover deze glijdt. De mineralen vormen de sedimenten op de bodem van het meer. Talrijke gletsjermeren zien er daardoor turkoois uit, alsof iemand er voortdurend kleurstoffen in giet.
Toegevoegd op 03 september 2020 11:15: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV