Kun je infraroodstraling reflecteren met de kleur wit en waarom wel of niet.?

De kleur wit kun je toch gebruiken om zonlicht te reflecteren zodat er geen absorptie plaats vindt.
Is dit ook bij infrarood of maakt het dan niet uit op welke kleur het valt

een jaar geleden
in: Natuur
1.5K
LeonardN
een jaar geleden
Reactie, want ook zelftest en daarbij te weinig testvoorbeelden. Ja dat kan. Dat kan je zelf heel mooi testen met je TV en afstandsbediening.
https://www.natuurkunde.nl/artikelen/2820/reflectie-en-absorbtie-van-infrarood-licht "De kleur wit kun je toch gebruiken om zonlicht te reflecteren zodat er geen absorptie plaats vindt."
Vziw: Een wit vlak zal minder licht absorberen, dan een zwart vlak, maar niet voorkomen dat er absorptie plaatsvindt. "Is dit ook bij infrarood of maakt het dan niet uit op welke kleur het valt"
Ik heb zelf even de afstandsbediengstest met meerdere zwarte vlakken (kaften) gedaan en daarbij het niet voor elkaar gekregen om de tv te schakelen (waar dit bij witte vlakken wel werkte).
Mijn vermoeden is dus dat een te groot deel van de straling geabsorbeerd wordt.
Maar misschien komt het door dat de materialen niet identiek zijn.

Antwoorden (1)

ultraviolet kun je niet los zien van infrarood het hoort samen.
dus het antwoord is nee van de infra rood.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Er wordt niet gesproken over uv licht. Daarbij, hoezo kan je het niet los zien?
Oswald
een jaar geleden
Het komt uit de zelfde deeltjes bundel zo gezegd. Bij weerkaatsing van de deeltjes
komt er licht vrij en warmte zodra het iets raakt. Die warmte geven geen kleuren.
De vraag is of je infrarood kunt weerkaatsen op wit.
Het polariseert als ware. Toch speelt de kleur wel een rol.
Thecis
een jaar geleden
@Oswald
Er zijn lampen die puur infrarood geven. Bij zonlicht zit er ook wel wat UV licht bij, maar een groot gedeelte van het UV licht wordt tegengehouden door de atmosfeer (gelukkig maar!).
Het infrarode licht komt gemakkelijk door het wolkendek heen (IR licht gaat zelfs door complete nevels in de ruimte heen, daar is de JWT op gebaseerd). Vervolgens zeg je dat er bij weerkaatsing van de deeltjes licht en warmte vrij komt. Die mag je wat mij betreft nog wat meer belichten (oftewel uitleggen).
Vervolgens de warmte geeft geen kleuren. Daar ben ik het mee eens, maar ik snap echt niet waar je met deze opmerking naartoe wilt. De vraag is inderdaad of je infrarood kunt weerkaatsen op wit. Precies. En daar is geen antwoord op gegeven. Wel voeg je toe dat wit het licht als het ware polariseert en dat de kleur een rol speelt. Wat mij betreft heb je geen antwoord op de vraag gegeven en de reactie komt op mij over als een aantal los van elkaar staande zinnen. Ik volg het volstrekt niet.
LeonardN
een jaar geleden
@Oswald Pak je TV-afstandsbediening. (geen RC afstandsbediening)
Richt de afstandsbediening zodanig dat de TV geen signaal ontvangt.
Pak nu een wit vel papier.
Hou het vel en de afstandsbediening zo dat de TV geen signaal zou ontvangen zoals eerder al, maar nu met het vel zodat bij weerkaatsing op het vel, de TV mogelijk wel signaal kan ontvangen.
Probeer of de TV signaal ontvangt. Informeer je daarna welk signaal de afstandsbediening uitzendt. @Thecis
"De vraag is inderdaad of je infrarood kunt weerkaatsen op wit. Precies. En daar is geen antwoord op gegeven" Het antwoord stelt toch:
"dus het antwoord is nee van de infra rood." Dat lijkt me een incorrect antwoord, met een niet te volgen beredenering, maar toch gewoon wel een antwoord.
Een incorrect antwoord is ook een antwoord.
Thecis
een jaar geleden
@LeonardN
Fair point. Ik focuste op de eerste zin.