Waarom is de Wadden kust zo anders dan de Noordzee kust?

Hoe kan het dat de Waddenzee kust zo anders is dan die van de Noordzee. De bodem langs de waddenkust is vaak van een soort sterk ruikende kleigrond. Je kunt er niet makkelijk langs of in de zee lopen zonder weg te zakken in de 'modder'. Terwijl de Noordzee kust vele stranden heeft waar mensen kunnen lopen en liggen te zonnen. Hoe kan dit verschil langs de waddenkust zo groot en anders zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
3.9K

Antwoorden (2)

Dit heeft te maken met het ontstaan van de Waddenzee.
De vorming van zeekleibodems is begonnen in het Vroeg-Holoceen, vanaf zo'n 10.000 jaar geleden. Na het afsmelten van de landijskappen steeg de zeespiegel tot een hoger peil dan tegenwoordig. Grote delen van Nederland raakten overspoeld. Met zand wierp de zee strandwallen op. Daarachter bevond zich een uitgestrekt waddengebied waar het water tot rust kwam en slibdeeltjes konden bezinken. Zo ontstonden dikke pakketten zeeklei die nog steeds langs de hele kust het overgrote deel van de bodem vormen.
Je kunt zeggen dat de Waddenzee vroeger een deel van Nederland was dat nu nog soms deels droog komt te liggen. De Noordzeekust heeft altijd buiten Nederland gelegen.
SimonV
3 jaar geleden
De Waddenkust is eigenlijk niet fundamenteel anders; het strand loopt door aan de noordkant van de Waddeneilanden. Aan de zuidkant is de Waddenzee eigenlijk een restant van hoe Nederland er vroeger van nature uitzag: Eén grote kwelder waar grote gebieden met eb droogvielen en met vloed overstroomden. Veel van die kwelders zijn in de middeleeuwen en daarna ingepolderd; om diverse redenen is dat met de Waddenzee nooit gebeurd, maar werd die juist steeds natter.