Komen er 'nakomelingen' uit elke vrucht?

Ja ik weet appel, daarin zitten pitjes en daaruit groeit nieuwe boom.
Maar ik denk nu eerder aan sierplanten.
Sommige krijgen van die mooie oranje vruchtjes ( vb lampionplant ) , maar ik zie nooit nieuwe plantjes het jaar erna. Iets dat met vb tomaten wel het geval is als je er eentje laat liggen na afvallen.

Waar ik de vraag voor stel.... ik heb een drakenaronskelk en dit jaar is het de eerste keer dat ik een tros vruchtjes zie. Toen ik ze kocht was het volgens mij een knol. Online zie ik ook knollen te koop. Maar zijn die vruchtjes dan te planten voor de nieuwe generatie of is het gewoon voor de sier?

3 jaar geleden
in: Natuur
1.3K

Antwoorden (1)

Je noemt totaal verschillende planten. De lampionplant groeit vooral met wortel-uitlopers onder de grond door en geven dan nieuw opschot. De vruchtjes hebben wel kiemkrachtige zaadjes, maar het worteluitschot is veel sterker. De Aronskelken groeien met verdubbeling van de knollen én met de zaadbesjes die aan de bloemsteel komen. De zaden groeien tot héél diep en nieuwe planten zijn moeilijk uit de grond te halen.
Tomaten hebben het helemaal alleen van de pitjes die in de vruchten zitten. Makkelijk te zaaien en makkelijke groeiers.
Dus als antwoord op je vraag: JA voor de planten die je noemt, maar dat geldt niet voor alle planten (b.v. een hortensia geeft geen zaad, evenals b.v. een hosta, maar een bosaardbei zaait zeer sterk uit met de pitjes op de aardbeitjes, terwijl een gewone aardbei gestekt wordt met zijn uitlopers).
Toegevoegd op 07 juli 2020 19:43: tekst