Hoeveel water geef ik mijn pas geplanten vijgenboom?

Ik heb eind april een vijgenboom van 20 jaar oud gekocht, deze in de volle grond geplant. Vraag me af hoeveel water die nodig heeft want zie dat de nieuwe koppen waar kleine blaadjes uit komen erg droog zijn en meteen af vallen. Ook zijn enkellen bladeren met een zwart gaatje of hap eruit. Heb ze nu een keer per week goed water gegeven maar dat is mischien weinig geweest.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
2.1K

Antwoorden (2)

Allereerst, een vijgenboom is een makkelijke boom.
Waarschijnlijk heb jij de boom in pot gekocht en zelf in de volle grond gezet.

Het is belangrijk dat de drainage goed is, zodat de wortels niet te nat worden. Ik weet niet of je hydrokorrels gebruikt hebt?
Verder mag je bij het aanplanten gerust kalk toevoegen en extra voeding.
En in het begin kun je rijkelijk water geven (mits hydrokorrels gebruikt). Twee keer per week is geen luxe. Momenteel is het erg droog, dus misstaat drie keer per week ook niet.

Ik neem aan dat de afbeelding van jouw eigen bomen is.
Staan ze wel goed in de zon? Op het zuiden?
Verder staan ze behoorlijk vrij. Teveel wind is ook niet ideaal voor de bomen.

Kortom, loop deze stappen na.
Ga sowieso meer water geven (met voeding).
Neem desnoods even contact op met de kweker. Hij weet precies welke vijgen je gekocht hebt. Onderling kunnen er toch wat verschillen zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het reageren, ik heb ze inderdaad in de volle grond gezet maar heb geen hydrokorrels toegevoegt l, hier was mij ook niks van bekend wel heb ik er potgrond bij gekregen die ik dan ook in de pot erbij heb gedaan
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die potgrond is prima. Daar zijn goede voedingsstoffen aan toegevoegd.
Hydrokorrels is altijd goed om het water te kunnen 'verdelen'. Wortels worden dan nooit te nat. Het is ook geen must.
Maar er zijn veel factoren, ook de grond in jouw eigen tuin: zand, klei..
De bomen staan nu zoals ze staan. Klaar.
Vanuit deze situatie moet je nu verder handelen. Geef sowieso twee keer water.
En, vraag bij de kweker welke vijg het precies is.
Nogmaals, in Nederland zijn het allemaal winterharde die het ook hier goed doen.
Succes en bel even, daar zijn ze te mooi en prijzig voor. Groet!
Je moet ze ongeveer 2 d per week water geven maar een hele goede regen bij is een goede vervanger