Welke naam heeft deze plant/ bloem?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Flora
2.9K
Mmarloes
3 jaar geleden
Dankjewel voor het snelle antwoord
Hoe komt dat in m'n tuin??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor al deze vragen is er een geweldige app: PlantNet.
Maak een foto van blad of bloem en de app zoekt welke plant het is.
De naam van de plant/bloem/boom wordt weergegeven in het Nederlands en in het Latijn. Werkt in ieder geval in Europa,andere werelddelen wellicht ook.
Succes !
SimonV
3 jaar geleden
Het is twijfelachtig of vogels de giftige zaden verspreiden. Waarschijnlijk heeft iemand of de wind deze zaadjes meegevoerd naar je tuin.
https://www.illinoiswildflowers.info/weeds/plants/jimsonweed.htm

Antwoorden (2)

Doornappel (Datura stramonium).
De doornappelm, ook wel dolappel, duivelskruid of mollenkruid genoemd, is een plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat.
De 5-10 cm lange trechtervormige bloemen zijn lang evenals de kelk die vijfkantig is.Q De bloeiperiode loopt van juni t/m september/oktober. De bloemen zijn wit, soms paars aangelopen. Ze staan in de oksels van de 8-20 cm lange bladeren. De doosvrucht is eivormig en vaak gestekeld. De doosvrucht, die na rijping gedurende de zomer openspringt, bevat honderden zwarte, niervormige zaden.
Zoals Rieneke opmerkt: veel mensen verwarren de engelentrompet (brugmansia) met de doornappel.
De doornappel bloeit met rechtopstaande witte bloemen.
De engelentrompet bloeit met hangende bloemen op nieuwe scheuten die frisgroen zijn en vormt geen stekelige bolsters met zaden maar langwerpige zaaddozen.
SimonV
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
En bij hangende bloemen een brugmansia toch?
Zou doornappel kunnen zijn:
De doornappel (Datura stramonium), ook wel dolappel, duivelskruid of mollenkruid, is een plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is een zeer giftige plant die hallucinogene alkaloïden bevat.