Titaan of titanium is rijkelijk aanwezig in de aardkorst. Zo’n 0.6% van de aardkorst bevat titaan en daarmee is het -na aluminium, ijzer en magnesium- het vierde meest voorkomende metaal op aarde.
Titaan is altijd gebonden aan andere elementen in de natuur. Zo bevatten 784 van de 801 stollingsgesteenten titaan. Het aandeel in de bodem is ongeveer 0.5 – 1.5% en het is wijd verdeeld. Daarnaast komt het voornamelijk voor in de mineralen ilumeniet (FeTiOȝ) en rutiel (TiO₂), maar ook in anataas, brookiet, perovskiet en titaniet.