Ja, brandnetels hebben net als alle Eucaryoten (organismen met complexe cellen met een kern) zuurstof nodig voor de respiratie. Door zuurstof te laten reageren met suikers komen er energie, water en CO2 vrij.
Overdag kunnen planten ook de omgekeerde reactie uitvoeren waarbij CO2 en water met behulp van zonlicht worden omgezet in suikers en zuurstof. Overdag produceert de plant dan ook meer zuurstof dan dat deze opgebruikt, maar 's nachts doet de plant enkel aan respiratie.
.
Iets anders geformuleerd
Een plant verbruikt energie, net als een mens. Deze energie kan een plant vrij maken door bijvoorbeeld glucose te verbranden, waarbij de afvalstof koolstofdioxide vrij komt. Hierbij wordt net als in de mens zuurstof gebruikt. Dit proces heet verbranding.
Glucose + zuurstof geeft water + koolstodioxide + energie
Het resultaat is dat gedurende de dag wanneer de plant zowel aan verbranding doet als aan fotosynthese, er twee kanten op gaswisseling van zuurstof en koolstofdioxide plaats vindt. 's Nachts vindt er geen fotosynthese plaats. Verbranding nog wel. 's Nachts gebruikt de plant dus zuurstof en geeft koolstofdioxide af.
SimonV