Hoeveel procent van de sanyo eneloopblijft nog bewaard na 12 maanden ongebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Antwoorden (1)

Tussen de 80 en 90% van de oorspronkelijke lading

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit verschil in percentage hangt af van de bewaartemperatuur.
De zelfontlading is nu eenmaal bij elke oplaadbare cel afhankelijk van de bewaaromstandigheden.
Dat heeft te maken dat chemische processen bij hogere temperaturen sneller verlopen.
Het komt neer op de dubbele reactiesnelheid per 10 graden Kelvin temperatuurverhoging.
De zelfontlading ontstaat immers door een combinatie van de isolatieweerstand en de chemische ontleding van de hydride die in het metaal geabsorbeerd is.
Als er dus condens in de verpakking ontstaat die de polen verbinden loopt de batterij sneller leeg, bij een hogere temperatuur ontleedt de metaalhydride zich sneller.
Dus droog en koel bewaren levert de minste zelfontlading op.
Als je een batterij in het apparaat laat zitten kunnen er kleine lekstromen in het elektronisch circuit ontstaan, waardoor de batterij sneller leeg is.
Dus is het het beste de opgeladen batterijen buiten het apparaat of lader op een droge , koele plaats te bewaren.
Gewone NiMH accu's zijn vaak al na een half jaar of minder fors ontladen en moeten herladen worden voor gebruik.