Wat voor reptiel/amfibie is dit, en is het niet raar dat deze in deze kou aanwezig is?

Ik was gisteren in de tuin bezig om spullen binnen te halen voor de storm.

Zie ik voor de eerste keer van mijn leven in Nederland een hagedis (denk ik). Maar ik vind het zo'n vreemde tijd van het jaar voor zo'n beestje. En dan ook op die plek.

Er was ruimte zat in het houthok en daar is het warmer, droger, goede verstopplek.

Picture for question
4 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Antwoorden (1)

Zou koud was het gisteren niet. Dit zal een watersalamander zijn.
De trek vanuit overwinteringsplaatsen op het land naar het voortplantingswater vindt in Nederland in februari-maart plaats. Na een lange winter kan de trek tot laat in het voorjaar doorgaan. De mannetjes trekken als eerste, enkele dagen of weken later gevolgd door de vrouwtjes. De voorjaarstrek geschiedt grotendeels ’s nachts en wordt bevorderd door een hoge luchtvochtigheid (>60%) of regen en een temperatuur van meer dan 5°C aan de grond.
SimonV
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
De paddentrek is ook alweer begonnen.