Is het duur om je thermostaat constant (in deze koude tijden) op 22 graden te laten staan?

Ik kwam er zonet achter dat mijn thermostaat nog op 16 graden stond (domme huisgenoot), en we hebben 'm nu op 22graden gezet.
Nu vroeg ik mij af of dit je nu veel meer geld kost dan laten we zeggen dat je de thermostaat op 20 graden hebt staan, of misschien 16?

Toegevoegd na 14 minuten:
*Lees 'duur' in ve vraag! Ben benieuwd naar bepaalde kosten! (dus maakt mij niet uit welke leverancier ik heb, wat jullie merken dus..)*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
8.9K

Het beste antwoord

Dat is toch echt per huis en isolatie verschillend. Enkel glas, dubbel glas, dak/gevelisolatie, een vrijstaand huis of een woning boven een oud-vrouwtje waar het minimaal 26° is. Bij een goed geisoleerd huis zal 2° meer nauwelijks meer kosten (ca 2%), maar bij een slecht geisoleerd huis kan dit oplopen tot zo'n 10% extra stookkosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is natuurlijk logisch dat, hoe hoger de temperatuur, hoe meer energie het kost.

Maar de thermostaat steeds van heel laag naar heel hoog zetten kost nog veel meer energie. Als je een goede HR ketel hebt, kun je overdag beter de thermostaat op een bepaalde temperatuur laten staan en 's avonds iets hoger zetten. Lager dan 17 graden is niet nodig, omdat het vaak niet kouder wordt in huis.

Persoonlijk vind ik 22 graden wel aan de hoge kant, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Overdag 18-19 graden en 's avonds 20-21 graden is een goede temperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verschil dat je naar boven en naar beneden draait niet groter maken dan 5 graden. Dat is wat ik altijd hoor over het omlaag zetten van de verwarming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterker nog ,het word juist aangeraden om de thermostaat op 1 temp. te zetten .
dan hoeft hij niet als een gek te loeien als je hem aan zet ,dus verbruikt hij ook minder .
ik heb hem altijd op 1 temp staan ,voorheen niet en dat merk je in de stookkosten terug .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoeveel ongevéer dan? Ben zo benieuwd juist naar de kosten..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schommelt zo rond de 2% over het geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure onzin!
Volgens de site (zie onderstaande link) scheelt de hele dag een graadje minder al gauw 7% op de gasrekening.
13 jaar geleden
"Voor iedere verhoging van 2 graden Celcius van de temperatuur, dient u de capaciteit met 10% te verhogen."

Als de capaciteit van de radiatoren niet te verhogen valt zal je per 2 graden temperatuur verhoging mijn inziens 10% meer gas verbruiken. Ook hangt het af van het volume van de ruimtes en de isolatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overdag langer als drie uur van huis bent is het rendabel om de thermostaat terug te zetten.