Wanneer er in de natuur wordt schoongemaakt, worden plastic zakken e.d. verzameld. Klinkers, tegels e.d. laat men meestal liggen. Waarom?

Het valt me telkens op dat men bijvoorbeeld half in de grond weggezakte (brokken) ontsierende tegels laat liggen. Ze zijn dan wellicht minder schadelijk voor het milieu, maar het blijft rommel, afval. Is het gemakzucht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

De natuur hoeft geen prachtig schoongeharkt parkje te zijn, de natuur mag zijn eigen gang kunnen gaan en stenen zijn prima voor deze natuur, op plaatsen waar veel stenen zijn gestort, komen na enkele jaren de mooiste planten op en later de mooiste bomen.
Die planten en bomen trekken weer veel insecten en die trekken weer veel vogels, die trekken weer veel roofvogels.
Die planten en bomen zuiveren weer onze lucht en produceren zuurstof.
Ook in de bodem tussen en onder de stenen komt veel zuurstof, zodat veel schadelijke stoffen afgebroken worden door bacterieën.
Zo zal vrijwel alles profiteren van de stenen.
Maar voor veel mensen is het een zooitje, we zijn dat zo geleerd, het zit in onze cultuur alles vooral netjes te maken.
Maar daar houdt de natuur dus helemaal niet van.
Dus waar kies je voor, voor netjes of voor de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft vaak wijze antwoorden, maar in dit geval ben ik het niet helemaal met je eens. Ja, ik weet dat die 'rommel' ook profijt zal opleveren. Maar het gaat mij om het principe. In jouw gedachte zou je dus ook de troep hoog in de bergen kunnen laten liggen...? Wie heeft er immers last van? Neen, ik ben van mening dat we zoveel mogelijk uit de natuur moeten halen wat wij er als troep hebben achtergelaten. Dat heeft echt niets met 'netjes' te maken, hoor. Voor mij kan een bos niet 'wild' genoeg zijn. Maar wel svp zonder bouwafval e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ast36850 je vraag.......Wanneer er in de natuur wordt schoongemaakt, worden plastic zakken e.d. verzameld. Klinkers, tegels e.d. laat men meestal liggen. Waarom? Hierop is mijn antwoord, dat het totaal niet schadelijk is voor de natuur en leg ik uit waarom. Maar langs bosranden zo maar bouwafval storten om er maar goedkoop of makkelijk van af te zijn, is wel iets totaal anders!
Maar dat kon ik uit je vraag niet goed opmaken.
Het opruimen door de overheid van dit soort afval, kost de gemeenschap erg veel geld, er moet een container komen, mensen die het handmatig gaan opruimen, de container moet weer weg enz.
(Mooi klusje voor werkelozen)
Geld is erg schaars geworden bij de meeste gemeentes.
Maar je hebt groot gelijk dat het een hufterig gedrag is.
En het eigenlijk moet worden opgeruimd.
Afval van de mens hoort niet in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgelopen zondag nog gezien hoe in rap tempo een aanhangwagentje met afval (rommel) werd geleegd op een braakliggend terrein. Met alle gevaren van dien heb ik achteraf filmpje van auto gemaakt. Helaas van slechte kwaliteit maar de politie gaat het alsnog bestuderen. Ik verzeker je dat als het een bos was geweest, het karretje evengoed was geleegd. Ik maak altijd zo'n zaken mee, zoek het ook een beetje op. Ben dol op leegstaande panden of verlaten fabrieken of fabrieksterreinen. Ook de vervallen gebouwtjes in een bos. Ben dan ook letterlijk op alles voorbereid wat ik al dan niet levend kan aantreffen. Soms de verkeerde types tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zijn ook de dingen waar ik erg boos over kan worden!
Maar wat trekt je in oude leegstaande gebouwen?
Het avontuur, de spanning, het onverwachte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De combinatie van de door jou genoemde factoren trekt me aan. Het klinkt misschien erg bizar, maar als ik ooit een lijk of skelet zou vinden zou mij dat zelf niet verbazen. Serieus. Het speur element speelt bij mij ook mee, en is zeer sterk. Ik zie 'meteen' of er iets 'niet klopt' op een locatie. Zo heb ik een tijd geleden een verstopplaats van gestolen brons ontdekt op een verlaten terrein. En zelfs toen de buit op een gegeven moment verdwenen was - de politie was seconden te laat -, wist ik: Ze komen terug. Ik deelde die kennis niet met de politie, die in mijn ogen veel te amateuristisch te werk ging. Ik had gelijk. Niet veel later lag er wederom op dezelfde plek gestolen brons. En zo maak ik altijd zaken mee. Trekken die gebouwen en terreinen mij aan. Ik heb laatst een tunnel ontdekt waar een autowrak uit het begin van de vorige eeuw staat... Aan sporen kon ik zien dat het geen spectaculaire ontdekking was en jeugd er wellicht wel eens rondhangt, maar aangezien die tunnel honderden meters diep is, wil ik er graag nog eens naartoe met proviand en een paar goede zaklampen. Vreemd, he, die drang? Ook op reis door de bergen denk ik altijd: Wat zou er in die of die grot te zien zijn? Waren er ridders in die grot? Een verstopplaats in de Tweede Wereldoorlog? Is er wellicht nog nooit iemand geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen hobby meer, dit is een missie.
Ik zou zo met je mee lopen.
mijn Rana park hier zou je erg aan spreken denk ik, ook dat is een avontuur op zich zelf, heb hier ook een grot.
Mogelijk heb je een sterk ontwikkelde intuïtie.
Jouw leven is een avontuur, houden zo, de meeste mensen zijn totaal ingedut en zien niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn intuïtie is mijn beste raadgever. Even gekeken naar Rana park. Erg boeiend! Een klein paradijsje, lijkt me! Wat een rijkdom. Ik denk dat ik zeker eens zou langskomen, indien ik in de buurt zou zijn. Mocht je eens in de Zuid-Oost hoek van Luxemburg zijn, dan weet ik daar ook nog een erg mooie tuin. Opgericht door een particulier en nu - mede - in beheer van een stichting. Een tuin die volop - biologisch - groenten en fruit levert voor de bewoners, maar ook tal van zeer bijzondere bloemen, planten en succulenten herbergt. Het is beslist geen truttige tuin en ook de eigenaren blijven de 'eenvoud' zelve, ondanks af en toe internationaal en 'voornaam' bezoek zoals fotografen van vermaarde Engelse tuinbladen of een filmploeg en ministers van Luxemburg en ik meen zelfs de Groothertog himself. Een van de ministers liet zich over de tuin eens ontvallen: "Nu weet ik hoe het er in het paradijs uit moet zien"! Dat lijkt me toch een compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent altijd welkom hier.
Zuid-oost hoek van Luxemburg, kom ik helaas nooit, dus dat wordt niets, wel bedankt voor je mooie verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nog wilde zeggen: Mooie website heb je, met prachtige foto's! Volgens mij zou je uren bij de vijver kunnen verblijven. Het lijkt me een bron van veel en divers leven, omringd door prachtige bloemen, zoemende insecten en kwetterende vogeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helmaal juist!
Het lijkt momenteel wel een dierentuin, wat de vogels betreft.
De groene specht komt dagelijks "lachend" over
De merels, de tuinfluiter, de mezen, de winterkoninkjes en wat al niet meer, zitten te kwetteren dat het een lust is.
Op internet is er een heel kort filmpje van het Rana park en mij te vinden onder "de spirituele tuinman" helaas maar een klein stukje, maar het geeft je wel een goede indruk hoe het park in de zomer is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, prachtig. Wat een geluk dat je het ooit in je bezit hebt kunnen krijgen. Wat wil een mens nog meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was in 1998 nog een landbouwakker, vlak en leeg, ben er ook heel blij mee, inmiddels ben ik met pensioen en hebben onze zoon en zijn vrouw het overgenomen.
Werk er nog wel veel in en geef er rondleidingen en sessies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Well done!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef niet om de punten, maar wellicht maak ik je er blij mee. Bedankt voor dit fijne contact. Tschüss!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed onderbouwd, prettig persoon.

Andere antwoorden (3)

tegels en klinkers zijn loodzwaar om het bos uit te slepen.
verder vormen ze goede schuilplaatsen voor insecten; ze doen de natuur/ het milieu geen kwaad.
na verloop van tijd raakt het bemost en overwoekerd, en zie je er niets meer van.
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Je was net iets sneller +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rien, ben ik niet helemaal met je eens. dergelijk afval ligt meestal vlak bij een pad waar de onverlaat z'n karretje heeft kunnen legen. Ik bedoel dus: Ook weer makkelijk te bereiken om het te kunnen ophalen. Verder begrijp ik natuurlijk je verhaal met de insecten. Maar ook zonder die tegels vinden de insecten een geschikte plaats. Het gaat mij om het principe: De rommel van mensen moet uit de natuur.
Rieneke1
12 jaar geleden
daar heb je ook weer gelijk in.
toch stoort deze rommel me veel minder dan een gedumpte accu of plastic zakken en blikjes.
waarschijnlijk omdat stenen/ keien ook van nature her en der liggen.
Een tegel gaat uiteindelijk mos op groeien, er leven beestjes onder etc.
Een plastic zak vergaat niet, en kan schadelijk of zelfs dodelijk zijn voor dieren.
De natuur is uit zichzelf ook een beetje rommelig, een extra steen erbij kan geen kwaad.
12 jaar geleden
Bij opruimacties door particulieren, die vaak als een gezellige groepsactiviteit worden uitgevoerd door mensen zonder gereedschap, blijft puin vaak liggen omdat het echt geen lolletje is om op te ruimen (veel te zwaar, je hebt er eigenlijk fatsoenlijk materieel voor nodig).

Als de gemeenten opruimen, wordt het wel weggehaald.