Door welke insectenbeet/-steek kan de huid donkerpaars worden?

3 weken geleden streek ik met mijn kuit even langs een paar brandnetels - niks aan de hand, dat branderige gevoel gaat wel weer over. Maar na 1 dag werd de huid daar niet (zoals anders na brandnetels) rose of rood, maar diep donkerpaars, op een vrij groot oppervlak, ca.10 x 5 cm. Dit bleef wel 2 weken zo paars, voordat de kleur lichter werd. Ik denk nu dat er waarschijnlijk een insect op die plantjes zat, dat mij heeft gebeten of gestoken. Mijn vraag is: welk insect zou zoiets kunnen veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
4.6K
Amadea
4 jaar geleden
Toch kan dit wél door de brandnetels zijn veroorzaakt. Je kunt namelijk in de loop der tijd een contactallergie hebben ontwikkeld.

Antwoorden (1)

Het is zeker geen insectenbeet.
Aan de top van de knop van de brandhaar bij de brandnetel zit een weerhaakje. Bij aanraking komt het weerhaakje in de huid vast te zitten en breekt de knop van de brandhaar af en komt een mengsel van mierenzuur, acetylcholine, histamine, serotonine en een nog niet geïdentificeerde stof naar buiten dat een branderig gevoel op de huid geeft en later blaren op de huid kan veroorzaken. De histamine zorgt ervoor dat de haarvaten verwijden (of soms gaan lekken), en het mierenzuur prikt. Ben je extra gevoelig voor histamine, dan gaan de haarvaatjes leiden tot een blauwe plek (zelfde als bij stoten) en het duurt best lang voor die weer verdwijnt.