Wanneer kan ik een lijsterjong vrijlaten?

Hoi,
We hebben afgelopen zondag een lijsterjong mee naar huis genomen. Natuurlijk niet maar zo. Zo'n beestje moet in de natuur opgroeien maar het vogeltje liep op straat, was zwak en in direct gevaar om overreden te worden of om opgevreten te worden door een kat. We hadden hem liever terug geplaatst in het nest of in de buurt van een nest maar konden deze niet vinden. Hadden we niet ingegrepen dan had het vogeltje sowieso geen kans gehad.

Het lijsterjong doet het wonderbaarlijk goed nu, groeit als kool ook, enorme eetlust en begint al wat te fladderen. We voeren het elke 1,5 uur tussen zonsopgang en ondergang (in ploegendiensten :-) ) meelwormen, wormen, kattenvlees, geweekte kattenbrokken en kuikenvoer. Variatie genoeg.

Het jong zit nu in een wat groter kooitje en heeft ook een stokje om op te zitten. We proberen het jong te leren zelf voor eten te zorgen door te voeren uit een bakje (graspolletje met daartussen voer, wormpjes enz). Kunnen we deze nog vrijlaten in de natuur, moeten we nog meer doen om het beestje voor te bereiden? (dat het iig evenveel kans heeft als wilde vogeltjes)? En wanneer is het zover?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
3.2K
Z512099
5 jaar geleden
Als het kan vliegen.
SentWierda
5 jaar geleden
Wat is een lijsterjong? Is dat hetzelfde als een merel?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Een Lijster is een Lijster, en een Merel is een Merel. 2 verschillende soorten vogels. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijsters_(vogels)
Rieneke1
5 jaar geleden
Breng het vogeltje naar een vogelopvang (had je eigenlijk meteen moeten doen).
SentWierda
5 jaar geleden
Wat in West-Friesland een lijster heet, heet in Utrecht een merel, in Eindhoven een meerling, in Assen een geetling, in Zwolle een gieteling, in Venlo een meelder. En er zijn ook gebieden in Nederland waar deze vogel een smeerling of een melluw wordt genoemd.
(Bron: Taalatlas van K. Heeroma)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Even wat specifieker.. het is een zanglijster. Geen merel. Een merel is een heel ander vogeltje.

Antwoorden (1)

U dient het dier onmiddellijk vrij te laten volgens de wetgeving, u mag geen enkel dier uit de natuur mee naar huis nemen en / of verzorgen in gevangenschap, hoe goed uw bedoelingen ook zijn.

U kunt op dit moment enkel de dierenambulance bellen en verzoeken de vogel op te halen.

U pleegt volgens de wet natuurbescherming op dit moment een economisch delict:

Artikel 7.8

De Nederlandse strafwet is van toepassing op een ieder die zich in de exclusieve economische zone schuldig maakt aan overtreding van regels gesteld bij of krachtens de artikelen 1.11, eerste lid, 2.4, vierde lid, 2.5, derde lid, 2.6, derde lid, 2.7, tweede lid, 2.11, derde lid, 3.1, eerste, tweede, derde of vierde lid, 3.2, eerste, vierde of zesde lid, 3.4, eerste lid, 3.5, eerste, tweede, derde, vierde of vijfde lid, 3.6, eerste of tweede lid, 3.7, eerste lid, 3.9, eerste lid, 3.10, eerste lid, 3.11, eerste of tweede lid, 3.24, eerste of tweede lid, 3.34, eerste of vierde lid, 3.35, 3.37, eerste of tweede lid, 3.38, 3.39, 4.8, eerste, tweede of vierde lid, of 5.3, vierde lid.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na het weekend gaan we overleggen met de dierenambulance. Helaas geen vogelopvang in de buurt en aangezien de zanglijster niet bedreigd is waren we bang dat deze verder niet verzorgd zou worden wanneer meegenomen. Zodoende eerst zelf de zorg op ons genomen. Ik geloof u hoor dat het strafbaar zou zijn, anders gaan mensen natuurlijk jonge vogels uit nesten roven en zelf opvoeden met als excuus "we hebben het gevonden". Maar het geciteerde stuk uit het wetboek zegt net niets daarover.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoofdstuk 3. Soorten [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
§ 3.1. Beschermingsregime soorten Vogelrichtlijn [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip] 4.
Het is verboden vogels als bedoeld in het eerste lid opzettelijk te storen.
5.
Het verbod, bedoeld in het vierde lid, is niet van toepassing indien de storing niet van wezenlijke invloed is op de staat van instandhouding van de desbetreffende vogelsoort. Reactie:
U hebt de instandhouding van de soort GEDIENT, geen enkele rechter (bij zijn volle verstand) zal u dit handelen euvel duiden!
Vrijlaten zodra de vogel zelfstandig eet, doe dit op een plaats met veel struiken en bomen, zodat de vogel zijn natuurlijke vijanden kan ontvluchten. Goed gehandeld!!!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
U mist de essentie van de wet. Ik weet het, het is een zielig gezicht een piepend kuiken maar vergeet niet het is in de natuur (waar ook uw woonwijk, park etc. toebehoort) het voedsel voor kleinere dieren zoals de fret, marter etc., die door wegnemen door het mens van het voedsel in de problemen kunnen komen. Het is daarom zo verdomd belangrijk dat we onze huisdieren (dus ook de katten) tenminste op eigen terrein houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Glasaal Niet enkel dat stukje uit een wet nemen, in paragraaf 1 wordt duidelijk gesteld dat wegnemen van een dier uit de natuur een misdrijf is. En ja tegenwoordig wordt je hiervoor veroordeeld daar de wet dieren ook duidelijk stelt dat het niet mag,