Om je vraag te beantwoorden moeten we iets precieser zijn over de rotatie van de hemellichamen. De aarde draait ongeveer één maal per dag rond zijn eigen as. Ongeveer eenmaal per maand draaien de aarde en de maan rond elkaar. De aarde maakt dus ook een cirkelbeweging onder invloed van de maan. Door deze cirkelbeweging ontstaat een middelpuntvliedende kracht die het grootst is aan de kant die tegenover de maan ligt. Het merkwaardige is dat beide effecten samen in heel goede benadering in dezelfde krachten resulteren aan de kant van de maan en de tegenovergestelde kant. Hierdoor krijgen we tweemaal eb en vloed per dag.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus, maar de plaats waar de vloed plaatsvindt is niet aan de kant van de maan en er aan tegenovergesteld.
Door de krachten ontstaan versnellingen zodat de vloedgolven juist "links" en "rechts" van de aarde (t.o.v. de maan) plaatsvinden.
Overigens is het aan "onze" Noordzeekust nog anders.
Wij krijgen geen rechtstreekse eb en vloed, maar eb en vloed van de teruggekaatste golven vanaf de Amerikaanse oostkust.
erotisi
6 jaar geleden
"Al dat water 'wil' dus in bijna 25 uur eenmaal de Aarde rond stromen, wat niet bepaald gemakkelijker wordt gemaakt door het feit dat er nogal wat continenten in de weg zitten. Het gevolg hiervan is dat er veel wrijving ontstaat door het bewegende water. Die wrijving zorgt ervoor dat de vloedbergen een beetje 'meegesleurd' worden door de roterende Aarde, en dus bevindt de ene vloedberg zich niet precies onder de Maan, maar loopt deze een beetje voor,"
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/021.html