Hoe red ik mijn plant en wat is de naam?

Geen idee hoe deze plant heet, weet iemand dat?
Normaal heeft hij een soort van palm bladeren met 5 vingers. Donker groen zijn ze. De plant heeft 2 takken waaraan de bladeren groeien. De takken bij de wortel zijn in en om elkaar gegroeid.
Ik heb hem al een lange tijd waarin hij 1x per week water kreeg. Hij bleef groeien en meer bladeren krijgen. Ik heb hem toen verpot. Maar nu gedraagt hij zich een beetje vreemd

Een korte tijd na het verpotten krulde opeens de vingers van de bladeren omhoog. Ik dacht misschien water te kort. In plaats van 1x heb ik m 2x in de week water gegeven (2x als de aarde wat droog was). Als de aarde tussendoor droog was, gaf ik ook wat water. Maar dit leek niet te helpen en al de bladeren vielen eraf. Daarna groeien er weer nieuwe bladeren aan en gebeurt er weer precies hetzelfde. Het is een behoorlijke trieste bedoeling

Ik ben zo blij met deze plant en wil het heel graag oplossen! Bij tuincentras hebben ze er niet een antwoord op

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.7K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk heb je een Pachira.
Opkrullende bladeren zijn vaak een teken van te veel water en/of te veel voeding. 's Winters heeft de plant nog minder water nodig dan zomers en voeding (dus ook verse potgrond) moet je eigenlijk alleen zomers geven. Volwassen planten hebben minder voeding en potgrond nodig dan jonge planten.

Hoewel het van nature een moerasplant is, kan de pachira als kamerplant niet tegen natte voeten. Je moet pas water geven als de aarde helemaal is uitgedroogd, niet alleen het bovenste laagje maar de hele pot. Als je water geeft, dan ook direct goed water geven zodat alle grond weer vochtig wordt. Er mag echter geen laagje water onder in de pot blijven staan. Zomers heeft de plant meer en vaker water nodig dan 's winters. 2 keer per week is echt veel te vaak. 1 keer per 3 tot 4 weken is beter.

Laat de plant eerst maar eens met rust. Komende weken geen water geven. Pas als alle potgrond helemaal uitgedroogd is weer water geven en dan weer met rust laten voor een aantal weken.