Hoe kan sterk verhoogd gehalte PAK en asbest geen risico zijn?

Recentelijk is vlakbij mijn woning bodemonderzoek verricht.
De dichtstbijzinde grondstrook achter mijn tuin (8mtr vna mijn woning, strook ± 3 meter) en de weide erachter Licht verhoogde gehaltes zink en PAK geconstateerd.
het onliggende terein (schuin achter mijn woning, hemelsbreed zo´n 30 mtr van mijn woning) Sterk verhoogde gehalten asbest en zware metalen. Eveneens wordt er gesproken over Zink

Nu zegt de gemeente er geen maatregelen nodig te zijn en het bedirjf op eigen terein (na die 30mtr) eigen maatregelen gaat treffen.

Hoe kunnen verhoogde gehalten nu geen risico vormen? in onze woning is door het gehele jaar heen inde kruipruimten schimmels te vinden waar we niet afkomen. verbouwen mogen we (zonder reden van opgaaf van de gemeente) aan onze schuur (die grenst aan de eerste strook) niet. evenals zorgen met betrekking op de woning zelf hebben we ook. Gezien de voorgevel verzakt is en dit grote verbouwing noodzaak maakt.

Nu ben ik zelf geen kenner met dit soort, maar vraag mij sterk af hoe dit geen gezondheidsrisico kan geven! We wonen hier met onze 2 jonge kinderen, honden &katten wat natuurlijk ons een grote zorg geeft.
Wie kan ons hiermee helpen in advies??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Het beste antwoord

tetske,

waarschijnlijk houd de gemeente in ogenschouw dat de afstand tussen jullie en de vervuiling niet perse gevaar oplevert.
je hebt wel gelijk dat verhoogde concentraties gevaarlijk zijn (zie bron), maar zaak is nu dat je probeert te achterhalen over wat voor PAK hier gepraat wordt.
waarschijnlijk heeft daar een garagebedrijf/verbrandingsoven gestaan.
PAK ontstaat geloof ik alleen maar door verbranding.
de kosten van de sanering zijn iig voor de vervuiler.
het asbest levert denk ik minder gevaar op, mits jullie gewoon uit de buurt blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi! dankuwel voor dit antwoord! Gezien de omstandigheden meer omzeilen dan afgelopen jaar (we wonen hier een jaar nu) kunnen we niet maar we komen dan ook niet direct op het betreffende terrein, gelukkig. Garage.. caravan handelaar dat wel :) geen verbrandingsovens oid. op waarwaswat zal dit dan ook de eerste bebouwing zijn in de afgelopen 150 jr. Daarvoor heide. Nu worden er wel regelmatig vuurkorven gebruikt in de buurt en woningen langs de terreinen. maar of dat zoveel schade geeft? Danku voor deze informatie!