Wat betekent: F=1/t?

Ik begrijp niet als je de frequentie moet berekenen wat de formule: F=1/t betekent. Wat is 1 en wat is T?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
12.8K
Thecis
6 jaar geleden
De 1 is gewoon letterlijk één. In het tellen als 1, 2, 3.
Het houdt in dat er een verband is tussen de frequentie en de trillingstijd. En die bereken je met bovenstaande formule. Als iets 25 keer per seconde trilt, dus 1 trilling duurt 0.04 seconde, dat is de frequentie 25 Hz. Als je weet dat het 25 Hz is, is de trillingstijd 1 / 25 = 0.04 seconde. Vanuit de ene kan je de andere berekenen.
Reddie
6 jaar geleden
De frequentie geef je aan met een kleine f.
De trillingstijd met een grote T.
Als je natuurkunde bedrijft moet je wel de juiste symbolen hanteren. Anders zijn je formules onbegrijpelijk.

Antwoorden (2)

De T betekent tijd (Time) in seconden.
Wanneer bijvoorbeeld in één seconde 25 geluidsgolven voorbijkomen, heeft dat geluid een frequentie van 25 trillingen per seconde = 25 Hz.

Toegevoegd na 6 uur:
Frequentie en Trillingstijd hangen met elkaar samen: ze zijn elkaars omgekeerde.
Frequentie: f Trillingstijd: T
f=1/T T=1/f

De berekening is alleen geldig bij een frequentie in Hz en een Trillingstijd in s. Voor het omrekenen van de ene naar de andere kun je de volgende aanpakken gebruiken:

Aanpak: van trillingstijd naar frequentie
1. Zet de gegeven trillingstijd eerst om naar de eenheid seconde. Voorbeeld: 0,2 ms wordt dan 0,0002s.
2. Maak de berekening 1/T. Je krijgt dan de frequentie in Hz.
3. Als de frequentie erg groot is, bijvoorbeeld 5000 Hz dan is het duidelijker om dit om te rekenen naar bijvoorbeeld 5 kHz.

Aanpak: van frequentie naar trillingstijd
1. Zet de gegeven frequentie eerst om naar de eenheid Hz. Voorbeeld: 2 kHz wordt dan 2000 Hz.
2. Maak de berekening 1/f. Je krijgt dan de trillingstijd in seconden.
3. Als de trillingstijd erg klein is, bijvoorbeeld 0,0005 s dan is het duidelijker om dit om te rekenen naar bijvoorbeeld 0,5 ms.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Uitgaande van dat het over een frequentie berekening in Hertz voor golven (licht, geluid, elektromagnetisch) gaat is F de frequentie in Hertz (Hz), T de periode van tijd voordat de volledige trilling/golf compleet is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!