Worden bergen 'lager' als de zeespiegel stijgt?

De hoogte van een berg wordt gemeten als hoogte boven de zeespiegel. Als nu door klimaatopwarming de zeespiegel stijgt, zou dat betekenen dat daarmee de hoogte van bergen daalt. Wordt dit effect in de praktijk ook verrekend?

Toegevoegd na 39 minuten:
Dat er aan de absolute hoogte van de berg zelf niets verandert, snap ik wel

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.7K
LeonardN
6 jaar geleden
+GV

Het beste antwoord

Ja, sommige bergen dreigen zelfs heuvels te worden door deze verandering:

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/oct/09/rising-sea-levels-reduce-several-uk-mountains-hills-ordnance-survey

"The Ordnance Survey (OS) uses mean sea level as the starting point for measuring the absolute height of mountains, which must be a at least 609.6 metres (2,000ft) above sea level – but several peaks in England, Scotland and Wales are only a few centimetres taller than that."

vertaling:
De OS gebruikt gemiddeld zeeniveau als meetpunt voor de absolute hoogtemetingen welke 609,6 meter moet zijn om als berg te worden geclassificeerd. Sommige bergen in het VK zijn maar een paar cm hoger dan dat.