Is het maken van papier slecht voor met milieu? En Zoja waarom dan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
2.9K

Antwoorden (2)

Papier is een zeer milieuvriendelijk en een duurzaam product. Het is volledig herbruikbaar en recycleerbaar in zijn oorspronkelijke vorm. De grondstof van papier is onuitputtelijk en de productie ervan is in vergelijking met de chemische industrie en de staalindustrie weinig milieubelastend.
6 jaar geleden
Sinds de 19e eeuw wordt veel papier van hout gemaakt, maar het grootste gedeelte van het papier (ongeveer 70%) wordt tegenwoordig van hergebruikt en ingezameld afvalpapier gemaakt. Hout dat in Europa wordt gebruikt voor de productie van papier en karton is zowel afkomstig van naaldhout als van loofhout. Het overgrote deel komt uit productiebossen en plantages in Scandinavië, Zuidwest-Europa en Noord-Amerika. Die bossen worden min of meer duurzaam beheerd. De papierindustrie gebruikt vooral dunningshout - kleine bomen en snoeihout als takken en kleine stammen - en zagerijresten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Papier

Behalve dat er veel water wordt gebruikt maakt men gebruik van sulfiet, loog, oplosmiddelen (voor de inkten van het te recyclen van bedrukt oud papier). Daar komt bij, dat de bossen "min of meer" duurzaam worden beheerd. De praktijk welke je o.a. in Scandinavië ziet is, dat er gigantisch veel wordt ontbost, dat er gigantisch veel blijft liggen omdat het blijkbaar niet interessant genoeg is en dat de houtindustrie zich niet aan de afspraak houdt voor de herbebossing.
Slecht voor het milieu? JA dus. Moet je niet vergelijken met een chemische industrie maar op zich dus erg belastend.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een positieve wijze van weergeven vind je o.a. in:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosbouw

De realiteit zie en hoor je als je in Scandinavië komt en met de mensen daar praat.