Ik heb een mandarijnboompje binnen staan en ik merk dat er een hele plaklaag onder onstaat. Wie weet wat dat is en wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
2.5K

Antwoorden (2)

Meestal is dat het teken dat het boompje geplaagd wordt door luizen. Die scheiden een suikerachtige vloeistof af, wat de plant zelf niet doet. Deze kun je prima met met wat water vochtig gemaakte vellen keukenrol weghalen. Zitten er heel veel luizen in dan kun je het boompje behandelen met een antiluizenmiddel op biologisch afbreekbare basis.
6 jaar geleden
Bijna altijd hebben dit soort struikjes last van schildluis ( dopluis |) en spint,
Hoe zwakker de plant, hoe meer last hij er van heeft.
Er zijn een soort van sticks te koop die je in de aarde steekt, waardoor de luis dood gaat.
Maar ook met bladglans die je spuit op planten met harde bladeren, heb ik succes gehad
Vooral de onderkant van de bladeren spuiten.
Verder zorgen voor een gezonde groei en gezonde potgrond.
Maar wat je ook doet, het is een soort die vaak problemen geeft, omdat het binnen te donker, te warm en er te droge lucht is.
Het gaat het beste in een koele en lichte serré.