Welke soort plant is dit?

Ik heb een plant in mijn tuin en wil graag weten welke dat dit is, omdat ik graag wil weten of de vruchten eetbaar zijn voor mensen en/of cavia's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Het beste antwoord

Het is inderdaad de karmozijnbes (Phytolacca) , er zijn twee soorten van de Oosterse die 2 meter hoog word, en de Amerikaanse karmozijnbes die hoger dan 2 meter word.
De groene bessen zijn giftig, als ze rijp zijn worden deze donker purper en zijn ze niet giftig maar smaakloos.
De indianen gebruikten de wortel en rijpe vrucht tegen reuma en huidklachten.
Natuurlijk heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar een kruidenvrouw zei vroeger een keer tegen mij als je wil weten of iets giftig is doe er iets van op je tong en begint je puntje van je tong te tintelen zit er gif in.
Ik heb dat zelf een keer uitgetest bij een cactusvrucht, die overigens heerlijk was.
De indianen keken vroeger naar de vogels, en als die iets aten wisten ze dat het goed was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Vogels eten de karmozijnbes. Toch is hij voor mensen giftig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55;
Dat is niet juist wat u zegt, ik geef u een voorbeeld; De lijsterbes is rauw giftig maar rauw niet, en zo zijn er nog wel meer bessen die je in de onrijpe fase niet kunt eten maar in rijpe fase wel.
Vogels eten de karmozijnbes alleen als ze rijp zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55;
.........lijsterbes........maar rauw niet.........moet zijn rijp niet.

Andere antwoorden (1)

Dat is een karmozijnbes. De wortels en bessen van deze plant zijn giftig voor zowel mens als dier.
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Voor vogels niet giftig: ze eten deze bes graag en zorgen zo voor de verspreiding. Voor de cavia idd giftig.