Is het verschil in energieverbruik nu écht wezenlijk/feitelijk te merken door het invoeren van de wintertijd c.q. zomertijd?

Toegevoegd na 1 minuut:
Op 31 oktober a.s. wordt heb ik op internet gelezen,de wintertijd weer ingevoerd en als reden wordt gegeven dat het een besparing oplevert inzake het energieverbruik.

Is dat verschil dan zó groot dat het inderdaad rendabel is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Nee er is veel onderzoek naar gedaan en in Nederland maakt het niets uit zelfs onrendabel.
De zomertijd wordt ook om de zoveel tijd herzien en gekeken of we meegaan maar het is lastig in verband met onze buurlanden.
Tegenwoordig branden in kantoorgebouwen/industriehallen altijd verlichting dus dat maakt niets uit.
Theoretisch zou het beter en milieuvriendelijker zijn om de zomertijd te handhaven ook in de winter omdat de werktijden toch later beginnen en vroeger ophouden dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor,hélemaal ook mijn idee: ál die verlichting van fabrieken,winkels etc. dat gewoon 's nachts doorgaat. Goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

Nee dit schijnt nauwelijks effect te hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bij de vrij globale invoering van de zomertijd - een paar jaar na de oliecrisis van 1973 - dacht men energie te besparen, maar de studies waarop dit idee gebaseerd is werden in de jaren '70 van de vorige eeuw uitgevoerd. Ondertussen hebben aircosystemen hun weg naar de particuliere woningen gevonden en op warmere dagen wordt de airco al benut zodra mensen thuiskomen van hun werk. In koudere perioden wordt dan weer sneller en meer verwarming gebruikt. Misschien mogen we dus binnenkort het zomeruur als geschiedenis beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je een uur later opstaat in dit geval, blijf je ook een uur langer wakker, dus de lamp dan ook weer later uit.
Het enige wat er mee bereikt wordt is dat iedereen weer een week of langer van slag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je laatste vraag in de toelichting schrijf je "Is het verschil dan zo groot dat het inderdaad rendabel is?"

Ook al is het verschil maar klein, dan is het automatisch rendabel. Ik denk dat het ook wel logisch is. Als we in de zomertijd 's avonds een uur later het licht aan doen (het is immers een uur langer licht buiten) dan moet dat effect hebben. Of het veel is weet ik niet, maar ik kan geen redenen verzinnen dat het een negatief effect heeft.

Bovendien denk ik, dat als het niets uit zou maken, we er snel mee zouden stoppen, omdat er heel kleine negatieve effecten zijn. Zoals gedoe met wijzigen van allerlei klokken, en de last die sommige mensen hebben bij het omschakelen van wintertijd/zomertijd en andersom.