Huishoudelijk afval gaat in een container. Die kan alleen gebruikt worden met een pasje. Waarom moet men daarvoor een pasje gebruiken?

Bovendien past een pasje slechts op 1 container. Dus als die ene container vol is, kan ik niet met mijn pasje naar een andere container.

13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

In Amsterdam, kan je met ieder pasje de vuilcontainer openen, zelfs met je ov-chipkaart. Gemeentes die het zo streng hebben georganiseerd, hebben in hun hoofd als een graaiplan. Iedereen moet boven zijn afvalheffing extra betalen per kg gestort afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik vind, dat een gemeente gelukkig mag zijn met de mentaliteit van het overgrote deel van de bevolking, dat het afval niet los ergens gedumpt wordt, maar in een gemeentelijke container. De gemeente moet dat ook aantrekkelijk maken. Daarbij past niet, dat burgers boven de afvalstoffenheffing ook nog extra moeten betalen per kg legaal gestort afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gemeentes is dat nog maar een plan, voorbereid, maar in afwachting tot er extra centjes nodig zijn....

Andere antwoorden (4)

Men wil graga voorkomen dat allerlei vuil gedumpt wordt. Dus kunnen alleen 'aanwonenden' in hun eigen container vuil plaatsen. Zo voorkom je dat mensen die per kg betalen of per vuilcontainer betalen, komen dumpen.

Soms hebben containers ook een weeg-schaal, zodat in de toekomst per huishouden afzonderlijk een rekening opgemaakt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders gaan mensen die geen afvalbelasting hebben betaald gebruik maken van de containers.

Ook: om te voorkomen dat men van andere wijken naar 'jullie' afvalcontainers gaan om hun afval te dumpen.

Het voordeel wordt opgemerkt als er een vuilnisstaking is. Want, dan kunnen jullie lekker lang met de afvalcontainers doen, zonder dat het al te snel vol raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat pasje is om 'afval toeristen' te weren, mensen die hun afval bij anderen in de container dumpen.
Is de container van jouw pasje regelmatig vol dan moet je contact opnemen met de beheerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amsterdam kan men maximaal 2 afvalpasjes krijgen voor het gebruik van de ondergrondse afval inzameling.
Ze passen op alle containers van hetzelfde systeem.
Vooralsnog is er geen registratie van hoeveel keer men van de pas gebruik maakt. Geacht wordt dat alleen volwassenen de passen beheren en niet kinderen die in
nare situatie,s terecht kunnen komen door beknelling of
moetwillig dingen in de container deponeren van twijfelachtige afkomst.