Vaak zie in de gemeenteberichten: toestemming voor het omhakken van die of die boom, met herplantingsplicht. Wie controleert dat??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Hier ter stede hebben we een "bomencomissie",die geen enkele binding met de gemeente heeft,en onmiddelijk aan de bel trekken,als de gemeente weer een beetje te kapgraag is. Ook zien ze er op toe,dat aan de herplantingsplicht wordt voldaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat hier de Werkgroep Natuur en Milieu erop toeziet. Ik heb het ook nog als vraag naar de gemeente gestuurd, ben benieuwd of ik iets terughoor.
Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Elke gemeente heeft een (of meer) controleur(s) in dienst, die er op moeten toezien, dat vergunningen worden nageleefd. Dit kan herplantingsplicht zijn, maar het kan ook een verbouwing aan een huis zijn, of die wel volgens tekening is uitgevoerd.
13 jaar geleden
De politie denk ik. In mijn vorige huis had ik een grote tuin met o.a. 4 populieren die heel hoog geworden waren. De straat erachter wilde die bomen weghebben want alle tuinen daar hadden 's middags schaduw. Ik liet ze dus omzagen, maar wel op een meter van de grond zodat ze niet dood gingen. Na enkele weken kwam de politie aan m'n deur om me een bekeuring te geven wegens het omzagen van bomen zonder vergunning. Ik zei tegen dat agentje dat hij maar eens even met me mee moest gaan om te kijken alvorens bonnen te gaan schrijven. Die bomen waren allang weer aan het uitlopen en dat erkende hij ook, dus geen bon.
13 jaar geleden
Dit wordt gecontroleerd door buitengewoon opsporingsambtenaren ( boa's) van de gemeente, die zijn aangesteld voor specifieke controle taken.

De politie, met algemene opsporingsambtenaren in dienst, mag hier ook op controleren, maar doet dit in de praktijk zelden. Milieu is bij de politie een onderbelicht onderwerp.