Kunnen koffiepads bij het gft afval?

Veel mensen doen dat wel maar als je hier langs de Waal loopt zie je veel aangestrande door schippers in het water gedumpte koffiepads liggen dus dan verteren ze toch niet zo snel niet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
7.4K
Amadea
13 jaar geleden
GFT afval behoort dan ook niet in water te worden gedumpt, maar te worden verzameld om of in de compostbak te worden gedaan, of om door de reinigingsdienst te worden opgehaald!

Het beste antwoord

Ja dat kan prima.

GFT afval wordt [vaak] vercomposteerd. De bacterien die hierbij het materiaal afbreken zijn goed in staat om celulose (papier is grotendeel cellulose) af te breken. Dus ook koffiezakjes vallen daar prima uit elkaar.

De reden dat ze in water niet uit elkaar vallen is omdat de juiste bacterien voor compostering niet aanwezig zijn / niet de juiste omstandigheden hebben te groeien. Dus van het zakje niet snel uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jazeker!
koffiefilters, koffiepads, koffiedik, theebladeren en theezakjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat hoort daar niet dat dummpen ze ergens anders duhh..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor die kunnen zo bij het gft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na gebruik kunnen koffiepads bij het groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval), omdat het zakje gemaakt is van biologisch afbreekbaar filterpapier. Dit geldt niet voor cappuccino pads, omdat die plastic bevatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze verteren zo snel niet,
en daarom horen ze ook niet in de natuur.

Dat iets uiteindelijk wel verteert wil niet zeggen dat
je het zomaar weg mag gooien.

Wel bij het gft.
Niet in het water van de Waal.