Hoeveel bos moet er overblijven op aarde zonder het zuurstofgehalte in gevaar te brengen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
1.9K
fremar
5 jaar geleden
momenteel zijn er zo'n 3 biljoen bomen op aarde,dit mag zeker niet minderen.
Cryofiel
5 jaar geleden
Het is een misconceptie dat bossen zuurstof zouden produceren. Een bos in evenwicht produceert (netto en gemiddeld) geen zuurstof. Bossen produceren slechts zuurstof indien hout (of ander organisch materiaal) uit het bos wordt weggevoerd. Gebeurt dat niet, dan produceert het bos geen zuurstof.
tinus1969
5 jaar geleden
En als aanvulling op @Cryofiel; de meeste fotosynthese (omzetting van CO2 in O2) vindt niet plaats in bossen, maar door algen in zee. Overigens wordt er wel degelijk heel wat organisch materiaal etc uit bossen weggevoerd. Deels eindigt dat als timmerhout in huizen en andere constructies (waar weer O2 bij wordt verbruikt en CO2 uit ontstaat bij sloop en verbranden); deels eindigt dat in de maag van planteneters (die het vervolgens verteren en verbranden, waarbij opnieuw weer O2 wordt ingeademd en verbruikt en CO2 ontstaat).

Antwoorden (2)

Interessante en originele vraag!
Ik denk dat de hoeveelheid bos niet relevant is.
Nog afgezien van het feit dat ook gras, suikerbieten, boterbloemen en plankton zuurstof produceren.
Het bos maakt immers deel uit van een kringloop.Er wordt CO2 uit de lucht opgenomen, en omgezet in zuurstof en koolstofverbindingen. Die laatste worden opgeslagen in het blad en het hout.
Zodra dat verrot of wordt verbrand wordt er weer zuurstof gebruikt om CO2 te vormen. De hoeveelheden zijn in balans.
Dus als je alle bossen zou omzagen maakt dat geen verschil voor de hoeveelheid CO2 en O2 in de atmosfeer.
By the way: dan begrijp je ook gelijk waarom het volstrekte flauwekul is om bossen aan te planten ter compensatie van het verbranden van fossiele olie en kolen. Links- of rechtsom voeg je koolstof toe aan de kringloop.
Wel hebben bossen een positief effect (lokaal) op het weer ( ze dempen de uitersten) en de waterhuishouding, maar dat is een heel ander verhaal.
5 jaar geleden
Ook zonder bos zal er voldoende zuurstof op aarde zijn.
gelukkig maar, want in de winter zijn onze bomen meestal kaal, dus ook geen blad dat zuurstof kan produceren.
Alle planten met groene delen produceren onder invloed van daglicht o.a. zuurstof.
Dus ook alle landbouw gewassen , de wilde planten en de grassen in de berm.

Maar de belangrijkste groep zijn ze algen die in zee groeien
Dus zonder bomen zullen we niet stikken.