Kunnen we een volksinitiatief houden die tegen de km-heffing pleit? Zo ja: hoe pak je dat aan?

Is er eigelijk iemand wél vóór km-heffing?

De gehele bevolking opzadelen met honderden miljoenen aan onkosten voor 't in stand houden van zo'n duur systeem - dat is gewoon niet goed. Dan nog liever de benzineprijs iets verhogen (en dan 't tijdelijke kwartje van Kok teruggeven - maar da's een ander verhaal) - veel eerlijker.
Uiteraard moet er wel iets gedaan worden aan de luchtvervuiling rond de randstad en omstreken - maar niet op deze geldverkwistende manier.

De ANWB (toch invloedrijk in dezen) heeft zich helaas vóór de km-heffing uitgesproken, maar alleen als er aan een paar (aanvullende) voorwaarden wordt voldaan. Da's fout in mijn optiek - want nu gaat de regering er vanuit dat de bevolking weinig weerstand heeft (immers, de ANWB heeft de automobilisten 'gepolst' en dientengevolge ingestemd met de km-heffing), en zal er van die aanvullende voorwaarden niks terecht komen.

Eén van die aanvullende voorwaarden was dat de automobilist niet duurder uit mag zijn. Totale kolder van de ANWB natuurlijk - want 't is een duur systeem. Volstrekt onzinnige eis. (Als de ANWB daar werkelijk voor blijft staan, dan is er maar een conclusie: ze hebben zich volledig onterecht vóór de km-heffing uitgesproken).
_Uiteraard_ zullen de automobilisten duurder uit zijn. Een andere optie is onmogelijk. Indien niet direct, dan wel indirect i.v.m. de dure aanschaf van 't systeem en meer verlies aan rente i.v.m. een staatsschuld die langer in stand blijft of zelfs groter wordt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volkomen onnozel om de prijs van brandstof te verhogen i.p.v. een kilometerheffing en dan "het kwartje van Kok terug te geven". Het idee is om met een prijsprikkel mensen uit de auto te krijgen. Dat wordt volledig tenietgedaan door wat jij voorstelt en is dus totaal zinloos. Als je weinig kilometers maakt betaal je weinig kilometerheffing. Verder is het zo dat de investering die nu gemaakt wordt om het systeem te ontwikkelen en implementeren afgeschreven wordt over de gehele levensduur van het systeem. Als je 100.000.000 euro afschrijft over 20 jaar (wat niet onreel is m.i.) kost het ineens 5.000.000 per jaar. Dat is wisselgeld op het niveau van het landelijkebegroting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwha van mij hoeft dat kwartje van Kok ook niet terug. Of eigenlijk wel - en wel omdat er beweerd werd dat ie tijdelijk was. Van mij mag er dan een andere belasting voor in de plaats komen.
Ik denk eerder dat 't 300.000.000 is per 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je de benzine duur maakt (heb ik niet zo'n bezwaar tegen, maar ik ben niet alleen), heb je helemaal geen dure apparatuur in je auto, langs de wegen en in computercentra nodig. Dáár gaat 't mij om. 'T is wel makkelijk voor de BVD - die heeft er dan weer een tooltje bij om criminelen (zoals piratebay bezoekers) te tracken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe heb je gelijk, maar de prijs van brandstoffen is erg grillig. Met een onstabiele prijs is het moeilijk om fiscaalbeleid in te stellen. Beter is om naast de benzineprijs een andere prijsprikkel te hebben die niet afhankelijk is van de benzineprijs. Ik vraag me trouwens af hoe ze eea gaan regelen als men en masse elektrisch gaat rijden.

Antwoorden (10)

Gewoon een mooie site starten: kilometerheffingmoetstoppenenwelnu.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's te lang - gaat niet succeseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je echte handtekeningen hebben bij een volksinitiatief?
Je kunt uiteraard zelf een initiatiefgroep opzetten en er hard mee aan de slag gaan.
ik wil best donateur worden, maar heb helaas niet veel tijd om daadwerkelijk op de bres te gaan.

Ik vind wel dat je gelijk hebt dat het dubieus is dat de ANWB zich er zo makkelijk bij heeft neergelegd. Zal wel weer iets in de achterkamertjes bekonkeld zijn in de trant van: Als jullie nu hier niet bij dwarsliggen, dan houdt de ANWB het monopolie op bewegwijzering oid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat 't gewoon een verkeerde inschatting is geweest van de ANWB. Ik ben niet zó paranoïde :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ik wel... Michael Jackson is niet dood, hij wilde gewoon weer even wat meer platen verkopen.
Enne.. Elvis leeft ook nog.
en, en.... :)
Ik ben ook tegen. Zou een initiatief ertegen steunen, maar aangezien ik net ocver de grens in duitsland woon, zou het een beetje gek zijn om zoiets te trekken.

Zoals gezegd: Tegenkilometerheffing.nl is nog vrij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een volstrekt legitiem systeem. Want waarom zou ik voor die kilometers die ik in de regio maak. Net zoveel moeten betalen als mijn buurman die 100.000 km per jaar rijd. Want daar hoor ik natuurlijk niemand over...

En nu maakt het met een leaseauto natuurlijk niet heel veel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schat dat bij mij 60% benzinekosten is, 25% garagebezoeken, 15% overige kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless:
Maar 't is toch een veel goedkoper systeem om 't via de prijs van de brandstoffen te regelen?
Als 't waar is wat de overheid zegt (de totale kosten voor de automobilist zullen niet omhoog gaan - iets was trouwens een leugen is): dan wil dat zeggen dat ook fietesers en anderen zonder auto meebetalen aan 't invoeren van dit dure technische heffingssysteem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kutzooi:
In elk geval logisch nadenken. En dan doe je de benzineprijs omhoog - een maatregel die qua techniek geen cent extra kost. Dit i.t.t. de km-heffing.
Het werd al gezegd, de leaserijders rijden al voor nix, en die veroorzaken het grootste probleem. Mijn partner betaald al geen benzine, gaat naar de buren met de auto, als straks die heffing voor haar wordt betaald, wordt de file echt niet korter.

Echter, het is de bedoeling dat de wegenbelasting wordt afgeschaft, dus de oma's die nauwelijks rijden zullen er zeker beter van worden.

Ik ben niet per definitie tegen een km-heffing, maar wellicht wel tegen de manier waarop deze wordt ingevoerd. Er was sprake van tolpoortjes rond de steden. Als je toevallig dicht bij zo'n poortje woont (gewoon in het boerenland), heb je natuurlijk wel dubbelpech. Als ze je snelweg-kilometers gaan bijhouden lijkt het systeem me al legitiemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook tegen de km-heffing. Het kost al veel te veel om het ooit werkend te krijgen, het schijnt redelijk ingewikkeld te zijn, daarnaast zal het wel niet fraude bestendig zijn waardoor er altijd weer van die personen zijn (precies die automobilisten die het meeste rijden) die de boel ontduiken en ga zo maar door. Ik geloof er niet in.
Als je de wegenbelasting afschaft en de benzine prijs een beetje omhoog gooit, bereik je uiteindelijk hetzelfde. Wie meer rijdt, betaald meer. Eventueel zou ook "een vignet", net zoals bv in Zwitserland een optie kunnen zijn (op de een of andere manier aangepast naar jaarlijks verreden km's).
Alles bij elkaar moeten er voldoende alternatieven zijn voor de nederlandse staat om er beter van te worden en de kilometervreters extra (in verhouding) te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kilometerheffing is veel beter. Ik vind het een veel eerlijker systeem om te betalen voor wat je gebruikt. De kosten zit in het ontwikkelen en implementeren van het systeem. In het buitenland (bijvoorbeeld congestion zone in Londen die heel goed werkt). Als het systeem er eenmaal zit, levert het geld op. Wat overblijft is een systeem waarbij men afgerekend wordt op zijn echte verbruik.

Je betaalt je groente toch ook gewoon per kilo (nou ja, meestal dan, he) en je benzine per liter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan niet gewoon bij de benzineprijs in doen? Dan betaald een benzineslurpende auto meer dan een milieuvriendelijker lichtgewicht wagentje. Da's pas afgerekend worden op 't echte verbruik.
Tevens stimuleert dat 't kopen van lokale producten i.p.v. producten die van ver gehaald moeten worden.
We kunnen natuurlijk gewapenderhand het initiatief nemen om een andere regering te installeren, maar dat is revolutie en dat is foei.

Anders dan dat is het denk ik wel degelijk mogelijk om via een internetpagina een petitie te houden die later ook gebruikt kan worden om iets op de agenda te krijgen in de tweede kamer, ik kan me recent een of enkele van die initiatieven herinneren.

De link hieronder is een voorbeeld van zo'n petitie. Volgens mij zit er een systeem achter waarbij mensen via e-mail gevraagd kan worden of ze desnoods en desgewenst mee willen werken aan een extra controle (steekproef). Er zijn geloof ik 40.000 handtekeningen nodig voor een burger initiatief en er wordt een steekproef gehouden om te zien of een x aantal mensen (dat aantal ligt geloof ik vrij laag) inderdaad getekend hebben en of ze echt bestaan natuurlijk. Dat doen ze geloof ik door je te vragen je adres te geven en dan krijg je een brief of iets dergelijks.

Antwoord: Het kan dus wel degelijk, alleen het zal organisatorisch en financieel wat voeten in de aarde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Mmm;

Je hebt voor een burgerinitiatief tot het houden van een referendum een bepaald aantal handtekeningen nodig en dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn. Wel het tijdstip; het hele idee van kilometerbeprijzing is volgens mij al te ver heen want de industrie is al bezig met het ontwikkelen van systemen en de lobby daarachter is zo machtig dat je dit waarschijnlijk niet meer kunt keren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens ben ik wel vóór een eerlijk systeem van kilometerbeprijzing, maar dan EU-breed op basis van de brandstofprijs. Niet met een complex, duur, politiek discutabel, privacy- en fraudegevoelig tolpoortjessysteem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd , weg ermee, kreeert nog meer amtenaren, we moeten gewoon naar schonere motoren en die techniek is er al lang al.

m.vr.gr dirk.