Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zit er verschil tussen een sigaret en een shagie op straat gooien?

een shagie lijkt me toch biologisch afbreekbaar,is dat dan ook strafbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zelfs als het biologisch afbreekbaar is, en zelfs als dat geen jaren duurt - dan nog heb je een moreel probleem.

Dat probleem is dat jij weliswaar met recht je afval ergens neergooit, maar dat een ander dat niet weet. De ander ergert zich dus aan jouw gedrag. Ook al is die ergernis onterecht, daar weet die ander niets van. Jij kunt dus bij een stuk of twintig omstanders een stuk ergernis voorkomen door je shaggie toch netjes op te ruimen in plaats van zomaar neer te smijten.

Smijt je je afval toch op de grond, dan leidt dat ertoe dat anderen, die niet weten dat het met een shaggie wel kan maar met een sigaret niet, in het vervolg ook hun sigarettenpeuk zomaar wegsmijten. "Iedereen doet het toch", zeggen ze dan, in gedachten naar jou wijzend.

Door je shaggie netjes op te ruimen voorkom je dus ergernis bij de omstanders, en voorkom je dat anderen afval op straat smijten dat wél schadelijk is. Dat lijkt mij wel de (kleine) moeite waard.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Pas op.
In aziatische landen kun je er jaren lang de gevangenis voor ingaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filters zijn moeilijk afbreekbaar,maar zeker na een regenbui blijft er van dat shaggy niks meer over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allebei afval en in b.v. Singapore staan er hele hoge boetes op. Daar mag je zo wie zo niks op straat gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogen ze van mij hier ook per direct invoeren!
+1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Of is biologisch afbreekbaar is of niet, doet niet terzake.
In beide gevallen is sprake van een milieu-delict.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet relevant of shag biologisch afbreekbaar is of niet. Ik erger me er aan dat (de meeste) rokers er geen enkele moeite mee hebben om de wereld als een asbak te gebruiken. Bah!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een shaggie is een zelfgemaakte sigaret, dus eigenlijk is er geen verschil. Of je moet bedoelen , het verschil tussen peuken met en zonder filter.
Het blijft in beide gevallen asociaal.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
er is geen verschil tussen een sigaret en shag verschil is er wel dat shag biologisch beter afbreekbaar is dan een sigaret maar het is blijven peukken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat alles wat je op straat gooit strafbaar zou moeten zijn, gooi het toch gewoon in de afvalbak of vuilnisbak, biologisch afbreekbaar of niet. Je vraag zou misschien moeten zijn, bij welk afval zou ik het moeten doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding