Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vijvertje vriest dicht wat kan ik daar tegen doen.?

Mijn vijvertje vriest dicht de dikte is al bijna 10 cm en met nog 3 dagen vorst te gaan vrees ik dat de ijslaag te dik wordt voor mn vissen.
Ik wil een aquariumverwarmer er in doen overdag, en heet kokend water beetje bij beetje erbij gooien in het wakje, zodat de onderlaag van het ijs gaat smelten en ze meer ruimte hebben om te zwemmen. Het nivo van het water is momenteel maar 45 cm, zat een lekje in de kunststof vijver.
Is dat een goed idee, of bevorder ik de ijsvorming vanwege dat warm water eerder bevriest.

Picture for question
ronron1212
13 minuten geleden
https://vijverpassie.nl/vijver-vorstvrij-houden-hoe-doe-je-dat/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het is slim om iets te doen voor je vissen, maar het toevoegen van kokend water kan risico's met zich meebrengen.

Het warme water kan inderdaad tijdelijk een wak creëren, maar als het snel afkoelt, kan dat de ijsvorming juist bevorderen. Bovendien kan het stressvol zijn voor de vissen als het water te snel verandert in temperatuur.

Een aquariumverwarmer in de vijver kan beter zijn, vooral omdat het zorgt voor een constante temperatuur zonder schokkende veranderingen. Zorg ervoor dat de verwarming voldoende is voor de grootte van je vijver.

Daarnaast kan het ook helpen om bladeren of een net over de vijver te plaatsen om te voorkomen dat er meer ijsvorming optreedt.

Wie heeft tips of ervaringen met het voorkomen van een bevroren vijver? Welke methodes hebben jullie gebruikt om vissen veilig te houden tijdens de winter?
(Lees meer...)
een uur geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing