Toilet of gootsteen. NIET buiten.
een jaar geleden
Maakt geen verschil, het komt toch terecht in het rioleringssysteem.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dit klopt niet altijd. Putten buiten hebben vaak een aparte afvoer, of hebben iig een overstort.
TurfGraver
een jaar geleden
In Nederland wordt veel gebruik gemaakt van een gescheiden riolering. In België is bij nieuwbouw gescheiden riolering verplicht sinds 2000. Voor herbouw is daar gescheiden riolering verplicht sinds 2008. In Nederland hebben we nog steeds twee soorten rioleringen, met op iedere soort ook een verbeterde versie. Hier is dus niet zoals in België de gescheiden riolering verplicht.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Laatst was er iemand bezig in de rioolput in onze straat met een rijdende camera, erg interessant. Deze controleerde op barsten en scheuren etc. Toen stelde ik bijna dezelfde vraag als de vragensteller en hij beantwoorde wat ik al schreef. Alles komt in de riool terecht, keuken, badkamer, toilet en de put langs de stoepranden.
TurfGraver
een jaar geleden
Niet overal gescheiden dus DWL.
Maar bij voorkeur wel (met reden).
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik heb het niet verzonnen hoe een riool is ingericht en aangelegd.
Inekez1
een jaar geleden
@DWL, als vraagsteller bij jou in de wijk woont, heb je gelijk. In veel plaatsen (en dat worden er steeds meer) wordt regenwater en rioolwater gescheiden afgevoerd. Dat niet alleen om de rioolzuivering te ontlasten, maar vooral om te voorkomen dat bij hevige regenval het riool overloopt en ook al het rioolwater over straten en door sloten loopt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Inekez, dan moet de vragensteller duidelijker zijn. Zo zijn hier meer vragen in diverse topic waarvan jij moet raden hoe het zit.
ronron1212
een jaar geleden
Regenwater scheiding en normaal riool dat is inderdaad op meer plaatsen in nederland. Het huis water afval gaat dus gewoon het riool in via wc of gootsteen,
TurfGraver
een jaar geleden
@DWL, vraagsteller (zoals veel mensen) weet niet hoe het daar geregeld is.
Antwoord van jou klopt gewoon niet in veel gevallen en is geen fijt.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekw=ez1 bij een gescheden systeem gaat het regen water niet naar de zuivering maar naar het oppervlakte water. DWL lees even de link
https://www.hdsr.nl/werk/werken-we-samen/rioolwaterzuivering/riool/
tinus1969
een jaar geleden
Praktisch gezien: binnen weggooien door de wc is altijd goed. Als je het buiten weggooit gaat het of naar hetzelfde riool als de wc (en dan is door de wc makkelijker), of ongewenst door een aparte regenwaterafvoer het milieu in.
Annemarjo
een jaar geleden
Inderdaad weet ik niet hoe dat bij mij is geregeld. Voor de zekerheid gooi ik mijn sop dus voortaan door het toilet. Dank voor al het meedenken!
Je emmer met huishoudsop leeg je in een afvoerputje of in een riool. Zorg ervoor dat je de emmer leeg gooit in een afvoerputje dat is aangesloten op het riool.
9 maanden geleden