Hoe halen ze fossiele brandstoffen uit de grond?

Op welke manieren halen ze verschillende fossiele brandstoffen uit de grond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
5.9K

Antwoorden (2)

Er zijn 3 manieren om aardolie boven te halen
1) Boven op de aardolie zit er een gasbel, eronder water.
Als men boort gaat men met de buis tot in het oliebad.
Door de diepte eerst er een grote druk op de gasbel welke daardoor de olie naar boven duwt.
2) Als de druk onvoldoende wordt kan men gaan pompen, daar kent u de bv klassieke ja-knikkers.
3) Men kan langs een zijkanaal of met extra boringen druk steken in de ruimte om alsnog naar boven te drukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na een beetje zoeken op internet vond ik onderstaande interessante link.
Veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn drie soorten fossiele brandstoffen . Olie , aardgas en kolen. Van alle drie zijn een aantal dezelfde produkten te maken door middel van chemische bewerking : benzine, kerosine en gas.

Omdat aardolie al in de vorige antwoord is behandeld beperk ik mij tot gas.

Aardgas zit in de bodem , onder de zee of onder het land in poreuze en niet poreuze steenformaties. Er is een enorme hoeveelheid aardgas maar het meeste zit in niet poreus gesteente ( dus opgesloten in afgesloten kamertjes in het gesteente ) . Dit is het Shale aardgas.

Tegenwoordig kan men door middel van fracken ook het gas dat in niet poreus gesteente vrijmaken . Hiervoor moet eerst gefracked worden , met chemicalien , water en zand wordt het gesteente eerst poreus gemaakt . Daarna met een geboorde buis wordt het gas en de fracking vloeistof weer opgepompt

Er is veel meer shale gas dan conventioneel aardgas.

Conventioneel aardgas stroomt door de hoge druk onder de grond , vanzelf , naar de geboorde buis die in de grond is geboord met een boortoren . Het aardgas veld loopt dan langzaam leeg , onder andere doordat andere vloeibare fossiele brandstof fracties onder het aardgas over gaan in gasvorm. Ook zakt de bodem langzaam wat in . Als een veld bijna leeg is kan men lucht of kooldioxide gas in het aardgas veld pompen , de lucht of het kooldioxide verdringt het gas en de laatste beetjes komen ook nog naar boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, plus. En nu de kolen nog.
Die komen uit een kolenmijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolenmijn
teusvh
11 jaar geleden
Er zijn ook zogeheten dagmijnen. Dan ligt de kolenlaag aan de oppervlakte (soms pas nadat de bovenlaag er is afgeschoven), en kun je de briketten zo opscheppen.