Hoe maak je zeewater drinkbaar?

Hoe maak je zeewater, met bij elkaar gevonden materialen drinkbaar? Het is te doen! Wat is de veiligste manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
11K

Het beste antwoord

Vuurtje stoken, zeewater in pan, waterdamp pvangen en klaar is ie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het belangrijkste wat je moet doen is het water minder zout maken. Dat wordt ontzilten genoemd. Er bestaan verschillende manieren om zeewater te ontzilten. De meest voorkomende manier is destillatie. Je verwarmt het water zodat het gaat verdampen (dat is de stoom die uit een fluitketel komt waarin water kookt). De waterdamp wordt opgevangen in een koele ruimte. De damp verandert dan weer in waterdruppels (de damp slaart neer). Als je al die druppels verzamelt heb je drinkwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurt op grote schaal. Wat men moet doen is het zout uit het water halen. Het proces dat daarvoor gebruikt wordt is omgekeerde osmose (reverse osmosis). Men stuurt het zoute water onder druk door een membraan. het zout blijft achter op het membraan, en het ontzoute water komt er aan de andere kant uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vertel me even op welke rommelmarkt ik zo'n membraan vind?
Israel heeft hele grote ontziltingsbedrijven om aan de vraag naar water te voorzien.

Uiteindelijk komt ons regenwater ook uit de verdamping van zeewater en is zoet.

Dus, zit je in je duinpannetje met je spiritusbrandertje zonder water. Kook het zeewater en laat de stoom neerslaan.

Toegevoegd na 36 seconden:
voorzien is voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit wel een troebele gedachte,maar kijk toch maar even op:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Destilleren is mogelijk, reverse osmose ook maar wat ook veel gedaan wordt is het gebruik van ionenwisselaars.
Dit zijn stoffen die voor anionen (Na+, K+,Ca2+, MG2+ enz) een of meer H3O+ ion(en) afgeven en voor kathionen als Cl-,(SO4)2- enz. een of meer OH- ionen.
Ook is er een ontwikkeling gaande die met ultracentrifuge werkt, waarbij gebruik gemaakt wordt van de hogere dichtheid van zout water tov. zoet water.
Dat werkt simpel , in de rotor zitten twee aftappunten, een dicht bij het midden en een aan de buitenkant.
Het zout gaat onder de hoge G kracht naar de buitenzijde van de rotor, het zoetere water zal naar het midden gaan
Zo wordt water snel ontzilt, het zeer zoute water wordt afgevoerd en ook het zoete water het is een continueproces met een relatief hoog rendement, de kritische coaxiale aftapping is echter kwetsbaar, daar aan een kant van de rotor via het lagergat het zeewater aangevoerd wordt en aan de andere kant via een coaxiale uitgang zeer zout water en binnenin het zoete water afgevoerd kunnen worden, wat via UVC licht dan ontsmet wordt.