Kunnen microplastics bij het verdampen van het water meeliften op het molecuul?

Komt het dan met de regen terug?

een jaar geleden
in: Milieu
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Jazeker. Niet zozeer "molocuul" maar de kleine water damp druppels.
Vortexxx
een jaar geleden
Ik geloof dat je microplastics uit water kan destilleren want vergeleken met een molecuul water is het kleinste stukje microplastic zo groot als een bowlingbal.

Antwoorden (2)

Ik kan niet helemaal de betrouwbaarheid van de site inschatten, maar volgens deze bron is dat inderdaad mogelijk.
Vortexxx
een jaar geleden
"There is a property of water called ‘adhesion’, which is the attraction of water molecules to different substances. Essentially, the water sticks to these plastic particles. The microplastics (less than 5mm), are then exposed to the water cycle through evaporation."
Zij classificeren microplastics als particles die kleiner zijn dan 5mm, en gokken er op dat de adhesie van een watermolecuul krachtig genoeg is om zulke deeltjes mee te nemen de lucht in. Volledige nonsens, die de angst moet voeden.
Ja, microplastics kunnen meeliften op het watermolecuul bij het verdampen. Microplastics zijn zo klein dat ze mee kunnen liften met het watermolecuul en zo in de lucht terecht komen. Dit kan schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit.
10 maanden geleden