Welke microscoop heb je nodig om het beerdiertje te kunnen bestuderen?

Op internet zag ik bijgaand beeld. Welke specificaties heeft een microscoop nodig om dit soort beelden te kunnen zien?

Picture for question
een jaar geleden
in: Milieu
2.2K

Antwoorden (2)

Bekijk de beerdiertjes bij 20x en 40x vergroting.
een jaar geleden
Tardigrades zijn te vinden bij een lage vergroting (een stereomicroscoop die × 20 vergroot is ideaal) en zijn te herkennen aan hun slakachtige uiterlijk en actieve poten.
Beerdiertjes (Tardigrada) zijn een stam van minuscule meercellige dieren. Beerdiertjes bereiken een lichaamslengte van ongeveer een halve millimeter en een breedte van ongeveer 1/5 millimeter, waardoor ze met het blote oog bijna niet te zien zijn, en zeker niet in de vrije natuur. Ze zijn echter zeer algemeen: een enkele pluk mos kan tot duizenden exemplaren herbergen. Beerdiertjes vormen een groep uit het dierenrijk waarvan nog niet veel bekend is.
Ze hebben een cilindervormig lichaam, dat bij sommige soorten is afgeplat. Alle soorten hebben een in vijf delen verdeeld lichaam dat bestaat uit een kop en vier achterlijfsegmenten. Elk achterlijfsegment heeft één paar poten. Vanwege het aantal poten werd lange tijd gedacht dat de beerdiertjes verwant waren aan de spinachtigen, maar tegenwoordig denken biologen dat ze evolutionair meer gerelateerd zijn aan de fluweelwormen.
SimonV
een jaar geleden